تفاوت سئو و شبکه های اجتماعی

سئو سایت در مقابل شبکه های اجتماعی: به کدام یک باید بیشتر توجه کنید؟

این روزها استراتژِی های سئو و شبکه های اجتماعی برای بازاریابی شما مهم‌تر از همیشه هستند. شما زمان زیادی را صرف توسعه یک استراتژی بازاریابی می‌کنید و دائماً آنچه را که کار می‌کند و آنچه که نیاز به بهبود دارد، تجزیه و تحلیل می‌کنید. همچنین باید با آخرین پیشرفت ها و فناوری های موجود در عرصه بازاریابی همراه باشید.

در این مقاله سئو به طور کامل در مورد تفاوت های بین بازاریابی سئو و بازاریابی شبکه های اجتماعی یا سوشیال مدیا مارکتینگ صحبت شده است، این مطلب توسط مرکز سئو، متخصص سئو و طراحی سایت تهیه و ترجمه شده است، مطمئنا با خواندن آن اطلاعات خوب و مفیدی به دست خواهید آورد، لطفا تا انتها همراه ما باشید.

تفاوت های سئو با شبکه های اجتماعی

…:::: ارائه خدمات سئو در کرج با آخرین اصول گوگل 2023 + قیمت رقابتی ::::…

چگونه می‌دانید که چه مقدار زمان را به بخش های مختلف استراتژی بازاریابی خود اختصاص دهید؟ مثلا باید برای سئو بیشتر وقت بگذارید یا برنامه‌ریزی برای شبکه‌های اجتماعی ؟

ممکن است هر دو را بخواهید، ولی زمان و بودجه‌ی شما محدود است، بنابراین شاید لازم باشد که در مقطعی به یکی از آنها توجه بیشتری داشته باشید.

وقتی صحبت از بازاریابی استراتژیک می‌شود، نمی‌توان نقش بهینه سازی موتور جستجو را انکار کرد.

همچنین نمی‌توانید انکار کنید که به دلیل شرایط امروزی برای معاشرت آنلاین، بازاریابی شبکه های اجتماعی نیز کلید موفقیت شماست.

طبیعتا، شما می‌خواهید بازاریابی شما بالاترین بازگشت سرمایه را داشته باشد و ممکن است بودجه‌ای داشته باشید که اجازه افراط در بازاریابی سئو و شبکه های اجتماعی را ندهد.

اما در زمان حال و همچنین آینده به کدام یک باید بیشتر توجه کنید؟ پاسخ به بحث «سئو در مقابل شبکه های اجتماعی» چیست؟

تفاوت سئو با شبکه های اجتماعی چیست؟

هم سئو و هم شبکه های اجتماعی نقش مهمی در استراتژی بازاریابی دیجیتال شما دارند و هر کدام مزایای منحصر به فردی را ارائه می‌دهند.همچنین هر دو ابزارهای بازاریابی درونی (Inbound) هستند که در راه جذب مخاطبان هدف به وب سایت شما کمک می کنند. قبل از تصمیم گیری در مورد اینکه کدام یک بیشترین سود را برای سازمان شما خواهد داشت، مهم است که بفهمید هر کدام چه هستند و چگونه باید بهترین استراتژی را پیاده کنید.

  • سئو نیروی قدرتمندی است که تمام تلاشش به دست آوردن رتبه های بالاتر در موتور جستجوست.

استراتژی سئوی مناسب دامنه‌ی دید شما را افزایش می‌دهد و تعداد زیادی لید یا هدف بازار شما را به شکل جستجوی ارگانیک برای شما به ارمغان می‌آورد.

  • از سوی دیگر، استراتژی شبکه های اجتماعی، به طور خاص با پلتفرم‌های شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر، اینستاگرام و یوتیوب در ارتباط است.

این پلتفرم‌ها برای تبلیغ محصولات یا خدماتی که ارائه می‌دهید استفاده می‌شوند و به عنوان ابزاری حیاتی برای دستیابی به اهداف فروش شما عمل می‌کنند. آنها همچنین مکانی برای ایجاد آگاهی بیشتر از برند هستند.

دو ابزار کاملا متفاوت، که در نوع خود به یک اندازه قدرتمند هستند. حالا بیایید به تفاوت‌های خاص آنها نگاهی بیندازیم:

  • تفاوت شماره 1: هدف اصلی

سئو به معنی دستیابی به محتوای با رتبه بالاتر در صفحه نتایج موتور جستجو، ارائه اطلاعات مورد نیاز و  باب میل مخاطبان هدف است. استراتژی سئو در نظر می گیرد که کدام کلمات کلیدی بیشترین ارزش را دارند که این امر همراه با ابزارهای دیگری مانند قالب بندی و لینکسازی است و این موضوعاتات نشان دهنده ی اهمیت سئو سایت برای کسب و کار ها است. 

بازاریابی شبکه های اجتماعی بیشتر در مورد ایجاد روابط آنلاین با شخصیت‌های خریدار شماست و در طول این مسیر باعث آگاهی از برند می شود. شما به دلیل حضور اجتماعی تثبیت شده که از طریق ساخت اجتماعات آنلاین و تبلیغات پولی در پلتفرم‌های اشخاص ایجاد شده است، ترافیک بیشتری را به وب سایت خود هدایت می کنید.

  • تفاوت شماره 2: شناسایی مخاطب هدف

دانستن اینکه خریداران هدف شما چه کسانی هستند، می‌تواند استراتژی سئو و همچنین بازاریابی شبکه های اجتماعی شما را با موفقیت بیشتر همراه کند. تفاوت این دو ابزار بازاریابی در نحوه شناسایی مخاطبان هدف است. در طول برنامه‌ریزی برای استراتژی سئوی خود، در واقع در حال تحقیق و شناسایی شخصیت‌های خریدارانی هستید که بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌ شده، به آنچه ارائه می‌دهید علاقه‌مند هستند. سپس برنامه‌ی سئوی خود را به طور خاص با در نظر گرفتن سؤالات موتورهای جستجو شکل می‌دهید. اگر می خواهید بدانید در بازاریابی شبکه های اجتماعی، بیشتر به چه چیزهایی باید توجه کنید، دقت کنید که روش تحقیق شما از خود پلتفرم‌ها شروع می شود.

با تجزیه و تحلیل جمعیت شناسی هر پلتفرم، می توانید تشخیص دهید که چه کسی از کدام پلتفرم بیشتر استفاده می کند و چه کسی بیشتر با آنها در تعامل است.

سپس، توجه و بودجه خود را روی آن ها متمرکز کنید. به عبارت دیگر، از شبکه های اجتماعی برای یافتن مخاطبان هدف استفاده کنید.

  • تفاوت شماره 3: نوع محتوا

در مورد محتوا، سئو بر روی ارائه اطلاعاتی تمرکز می کند که بر اساس تحقیقات به برخی سؤالات و کنجکاوی‌های مخاطبان هدف شما (شخصیت های خریدار) پاسخ می‌دهد. محبوب‌ترین آنها استفاده از محتوای طولانی در صفحات وب، وبلاگ‌ها و مقالات است.

در بازاریابی شبکه های اجتماعی، محتوا نقش دیگری را ایفا می کند. عملکرد آن تشویق احساسات و جلب مشارکت مخاطب است. نوع محتوا در شبکه های اجتماعی معمولاً به صورت کوتاه یا تصویری است.

اینها دو کاربرد بسیار منحصر به فرد از محتوا هستند و در صورت اجرای صحیح می‌توانند کمک حال شما باشند.

  • تفاوت شماره 4: اندازه گیری نتایج

برای رسیدن به اندازه گیری‌های موفق و دقیق سئو، به صبر نیاز دارید. موتورهای جستجو برای ایندکس کردن محتوا به زمان نیاز دارند و شما باید ابتدا خود را تثبیت کنید و اعتبار کافی برای رسیدن به رتبه‌های بالاتر در صفحات جستجو به دست آورید.در نتیجه، سئو به تلاش مداوم برای اندازه‌گیری نتایج نیاز دارد. شاخص‌های کلیدی عملکرد(KPI) در سئو، بر روی ترافیک و همچنین بر روی نتایج تعداد کلیک تمرکز دارد.

در مقابل بازاریابی شبکه های اجتماعی وجود دارد. شبکه های اجتماعی محیطی هستند که به سرعت در حال تغییر هستند، و با ظاهر شدن محتوای جدیدتر می‌توانید به سرعت ببینید چه فعالیتی مفید است و چه چیزی خیلی زود از دور خارج می‌شود. همچنین می‌توانید KPIها را در اینجا به راحتی ردیابی کنید، مثلا میزان تعامل (لایک، نظرات و اشتراک‌گذاری)، و همچنین می‌توانید بازخوردها را فورا مشاهده کنید.

  • تفاوت شماره 5: تعداد سایت ها/پلتفرم‌ها

با SEO، موتورهای جستجوی کمتری برای تمرکز کردن دارید، بنابراین از زمان و منابع خود استفاده موثرتری می‌کنید.

در مقابل آن بازاریابی شبکه های اجتماعی است که لازم است در آن زمان خود را بین چندین پلتفرم مختلف تقسیم کنید که میتواند زمان‌بر و پرهزینه باشد.

تفاوت‌های ظریف‌تری نیز بین این دو وجود دارد، اما اینها تفاوت‌هایی هستند که به شما کمک می‌کنند تعیین کنید که بهترین شکل استفاده از آنها در استراتژی بازاریابی شما چیست.

..::: مطالعه بیشتر ::: آموزش سئو سایت فروشگاهی :::..

مزایای استراتژی سئو

به عبارت ساده، سئو بر روی بهینه سازی وب سایت شما برای موتورهای جستجو متمرکز است. این بهینه سازی بسیار مهم است زیرا موتورهای جستجو در ایجاد ترافیک برای وبسایت شما از مجموع همه سایت‌های شبکه های اجتماعی کارآمدتر هستند. بنابراین، اختصاص وقت بیشتر برای توسعه یک استراتژی سئو، مزایای مهمی به همراه دارد.

تصور کلی از شبکه های اجتماعی اغلب راهی برای ارتباط با دیگران و سرگرمی است، و نه گشتن به دنبال محصولات یا خدمات. درحالی که، موتورهای جستجو، منابع اصلی جستجوی مستقیم خدمات و محصولات هستند.

در نتیجه، افراد در طول روند خرید خود به موتورهای جستجو مراجعه می کنند و این منجر به نرخ تبدیل بیشتر می شود.

استراتژی سئو یک سرمایه گذاری بلندمدت است که بر اساس جستجوهای مخاطبان، برای وبسایت شما ترافیک می آورد و محتوای شما برای اطلاع رسانی، آموزش و سرگرمی در دسترس آنهاست.

مزایای اضافی استراتژی سئو عبارتند از:

  • هدف قرار دادن ترافیک با کیفیت‌تر.
  • بهبود وسعت دید.
  • کمک به ایجاد اعتماد و اقتدار.
  • فراهم کردن امکان گزارش و تحلیل و ردیابی آسانتر KPIها.

جستجو، محرک اصلی ترافیک وب سایت شما است و خواهد بود، بنابراین قبل از نادیده گرفتن استراتژی سئوی خود، بیشتر فکر کنید.

مزایای استفاده پلن بازاریابی شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی قطعاً فقط بستری برای تعامل بین دوستان نیستند. آنها اکنون به عنوان یک مکانیسم قدرتمند برای دستیابی به مخاطبان  شناخته می شوند و با روش‌های جدید عمل می کنند. داشتن یک برنامه برای شبکه های اجتماعی به شما کمک می کند تا آن روش‌ها را شناسایی کرده و از آنها برای جذب مشتریان بیشتر استفاده کنید. این در واقع نوعی طرح اولیه است که در آن مشخص می‌کنید چه اقداماتی باید انجام دهید، برنامه‌ریزی پست‌های شما چگونه است و اهداف و مقاصد شما چیست. همچنین باید شامل راه‌هایی برای اندازه گیری KPI های شما باشد.

برنامه‌های شبکه های اجتماعی همچنین شامل جزئیاتی هستند که مشخص می کنند از کدام پلتفرم‌ها برای بهترین اثرگذاری استفاده کنید، نحوه و زمان استفاده از تبلیغات در شبکه های اجتماعی چگونه است، و چند وقت یک‌بار تعداد پستها افزایش یابد. همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا لحن و استایل خود را برای استفاده در پلتفرم‌ها تعیین کنید، بنابراین بادوام‌تر می‌مانید چرا که دستورالعمل‌های برندتان را دنبال می‌کنید.

مزایای استفاده از استراتژی بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی عبارتند از:

  • شما را سازماندهی و در مسیر بازاریابی شبکه های اجتماعی کارآمدتر نگه می‌دارد.
  • بر روی اهدافی که از همه مهمتر هستند تمرکز می‌کند، مانند ایجاد آگاهی از برند، بهبود تعامل، یا ایجاد نرخ تبدیل.
  • فرصت‌هایی را برای تعامل با مخاطبان هدف در دسترس قرار می‌دهد.
  • محتوای قابل اشتراک گذاری، برند شما را تقویت می کند.
  • راه‌های ایجاد ارتباط را شناسایی می کند.
  • اجازه می‌دهد تا دیگران برای شما کار کنند، مانند اینفلوئنسرها، بک لینک‌ها و نظرات.
  • KPIهایی مانند تعامل (نظرات، اشتراک‌گذاری، لایک) را ردیابی و شناسایی می‌کند.
…::: حتما مطالعه کنید: تفاوت سئو و گوگل ادز چیست؟ :::…

سئو یا شبکه های اجتماعی:

کدامیک باید اولویت تمرکز کسب و کار شما باشد؟ برای تعیین فرق بین سئو و شبکه های اجتماعی برای کسب و کار خود، باید موارد زیادی را در نظر بگیرید.

هر دوی این‌ها دارای نقاط قوت و همچنین ضعف هستند.

با این حال، راه‌های متعددی وجود دارد که سئو و بازاریابی شبکه های اجتماعی برای یکدیگر مفید می‌کند در واقع سئو و بازایابی شبکه های اجتماعی مکمل هم هستند.

  • بنابراین، شاید سوال واقعی این باشد که روی کدام یک بیشتر تمرکز کنید و آن مورد چگونه می تواند به دیگری کمک کند؟

بیشتر اوقات، تلاش برای پیدا کردن ترکیبی از هر دو، بهترین گزینه است.

وب سایت شما از ترکیبی از بازاریابی شبکه های اجتماعی و بازاریابی سئو سود می برد نه اینکه فقط به یکی یا دیگری متکی باشد.

در اینجا چند روش کار با یکدیگر آورده شده است:

  1. افزایش ترافیک
    سئو تضمین می‌کند که محتوای شما توسط موتورهای جستجو قابل خواندن است در حالی که شبکه های اجتماعی محتوای شما را سریعتر در مقابل مخاطبان هدف شما قرار می دهند.
  2. بهبود استراتژی‌ها
    شبکه های اجتماعی مکان مخاطبین شما را مشخص می کنند و این امر به هدف گذاری سئوی شما کمک می کند.

  3. تقویت دید
    یکی از پست‌های وبلاگ بهینه‌ شده برای سئو می تواند به شکل یک گرافیک در شبکه های اجتماعی منتشر شود، و به این شکل یافتن محتوا برای مخاطبان شبکه های اجتماعی آسان‌تر می‌شود.
  4. کنترل بودجه
    وقتی برنامه ریزی شما شامل سئو و شبکه های اجتماعی به شکل همزمان باشد، می توانید در زمان و هزینه صرفه جویی کنید.

…::: سفارش تولید محتوا در کرج با نرخ رقابتی 1402 :::…

 کلام آخر

شما هم به سئو و هم به شبکه های اجتماعی نیاز دارید.

بین سئو و شبکه های اجتماعی  برتری خاصی وجود ندارد و هر کدام به نفع دیگری است. البته، بازدهی شبکه های اجتماعی ممکن است کمتر از سئو باشد، اما به گسترش دامنه دسترسی شما کمک می کند. اگر استفاده از شبکه های اجتماعی را به تعویق انداخته‌اید یا کلا از آن صرف‌نظر کرده اید، به خاطر داشته باشید که کسانی که در شبکه های اجتماعی هستند ممکن است تعجب کنند که چرا آنجا نیستید و ممکن است فکر کنند که به روز نیستید و به چیزهایی که مابقی افراد اهمیت می‌دهند، توجه نمی‌کنید.

بنابراین، هیچ راه گریزی وجود ندارد:

  • سئو می‌تواند بازدیدکنندگان را به وب‌سایت شما بیاورد، و بازدیدکنندگان می‌توانند ارتباط را در پلتفرم‌های شبکه های اجتماعی شما ادامه دهند.
  • تعامل با شبکه های اجتماعی می تواند منجر به ترافیک بیشتر صفحه وب و در نتیجه افزایش رتبه در موتورهای جستجو می شود.

شبکه های اجتماعی یک استراتژی فوق‌العاده هستند که دائماً مخاطبان را درگیر می‌کنند، در حالی که سئو یک پیشرفت ثابت برای دستیابی به نتایجی است که می‌خواهید. ممکن است ٰبه طور آهسته و پیوسته در نهایت برنده باشید، اما دانستن آنچه اکنون در حال رخ دادن است می تواند شما را سریعتر به آنجا برساند.

جمع بندی

برای نتایج بهتر، سئو را با شبکه‌های اجتماعی ترکیب کنید

ترکیب سئو و یک برنامه‌ریزی برای شبکه های اجتماعی ممکن است تنها استراتژی قدرتمندی باشد که به آن نیاز دارید.

استفاده از محتویات مرکز سئو بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

تهیه و ترجمه: مرکز سئو

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!
Scroll to Top
اسکرول به بالا