دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی سنتی؟

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال در مقابل بازاریابی سنتی. این یک تقابل قدیمی است که حتی امروز در سال 2022 نیز ادامه دارد. بین بازاریابی سنتی که بارها آزمایش شده و جواب داده و بازاریابی دیجیتال که نوآورانه و دائما در حال تغییراست کدام یک برای شرکت یا شغل شما مناسبتر است؟ تیم مرکز سئو، متخصص سئو سایت، طراحی سایت و مشاور دیچیتال مارکتینگ در پروژه های سئو، در این مقاله بررسی جامعی نسبت به تفاوت های دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی سنتی داشته و 8 تفاوت اصلی بین آنها را بررسی کرده است، لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید:

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی سنتی؟
دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ یعنی بازاریابی و تبلیغ محصولات و خدمات از طریق اینترنت و با رسانه های مختلف دیجیتال. برخی از روش های محبوب بازاریابی دیجیتال عبارتند از:

بازاریابی سنتی چیست؟

بازاریابی سنتی

بازاریابی سنتی هر نوع بازاریابی است که از طریق رسانه های آفلاین و بدون استفاده از اینترنت به کاربر می رسد. قبل از ظهور اینترنت در دهه 1990، برای چند دهه تنها از این نوع بازاریابی استفاده می شد. برخی از روش های رایج بازاریابی سنتی عبارتند از:

  • تبلیغات تلویزیون
  • تبلیغات رادیویی
  • مجلات
  • روزنامه ها
  • تابلوهای تبلیغاتی
  • تراکت و پوستر
  • بازاریابی تلفنی
  • ارسال مستقیم پستی و کوپن

اینها روش های بازاریابی بودند، اما تفاوت بین بازاریابی دیجیتال و بازاریابی سنتی چیست؟ برای فهمیدن این موضوع با ادامه مطلب همراه باشید.

8 تفاوت بین دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی دیجیتال) و بازاریابی سنتی

دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی سنتی
  1. مخاطبان هدف

در بازاریابی به روش سنتی، دسترسی به مخاطبان هدف محلی آسان است اما  وقتی صحبت از بازاریابی دیجیتال به میان می آید، دنیا در دستان شماست. چرا که می توانید افراد را از سراسر جهان هدف قرار دهید. هدف قرار دادن جامعه ای خاص و علایق و ویژگی های آنها با بازاریابی دیجیتال آسان‌تر است. بنابراین در مقایسه بازاریابی دیجیتال و بازاریابی سنتی، روش دیجیتال از نظر جذب مخاطب برتری دارد.

  1. تعامل با مصرف کننده

بازاریابی سنتی رویکرد شخصی تری دارد زیرا تعامل با مصرف کننده مستقیم است.  اما در دیجیتال مارکتینگ، حضور فیزیکی بازاریاب و فروشنده الزامی نیست. این تعامل عمدتاً بصورت آنلاین در قالب نظرات، پاسخ ها و غیره است.

  1. هزینه ها

بازاریابی سنتی با توجه به چاپ، تبلیغات رادیویی و تلویزیونی و غیره گران‌تر است و اندازه گیری آن نیز سخت‌تر است.  بازاریابی آنلاین به صرفه تر است زیرا می توان بودجه تعیین کرد و ردیابی نتایج کارهم آسان تر است. تبلیغات دیجیتال در قیاس با تبلیغات سنتی ارزان تر است.

  1. سرعت مشاهده نتایج

در مورد بازاریابی سنتی پی گیری نتایج ممکن است هفته ها یا ماه ها طول بکشد در حالی که با بازاریابی دیجیتال، ردیابی نتایج در لحظه و با استفاده از گزارش ها و آنالیز وب بسیار آسان تر است چون معیارهای بیشتری مانند بازدیدها، میزان کلیک و غیره در دسترس هستند.

  1. استراتژی

از آنجایی که فعالیت‌های بازاریابی سنتی نتایج در لحظه ندارند و داده های محدودی در اختیار قرار می دهند طراحی استراتژی مناسب بیشترطول می‌کشد. برنامه ریزی برای فعالیتهای بازاریابی دیجیتال بسیار ساده‌تر است زیرا نتایج به راحتی در دسترس هستند.

  1. پایداری

بازاریابی سنتی به شدت به نسخه های چاپی (مجلات، روزنامه ها، و غیره) که محصول یا خدمات را توصیف میکنند بستگی دارد.  پلتفرم های دیجیتال مختلف، اطلاعات محصول و خدمات را در قالب کپی نرم افزاری از طریق وب سایت خود، پلتفرم های رسانه های اجتماعی و غیره ارائه می دهند. این اطلاعات در هر زمان در دسترس کاربر است.

  1. بازخورد

ردیابی و تجزیه و تحلیل بازخورد به یک کمپین خاص از طریق بازاریابی دیجیتال آسان تر است زیرا یک خط ارتباطی باز وجود دارد. در بازاریابی سنتی، بازاریابان فقط امیدوارند که بازخورد منفی دریافت نکنند. به همین دلیل است که زمان و انرژی صرف گروه های تمرکز(Focus Groups) و تحقیق در مورد بازار می شود. رفع اشکال در بازاریابی دیجیتال در مقایسه با بازاریابی سنتی آسان تر است.

  1. ارتباطات

بازاریابی سنتی یک رویکرد ارتباطی یک طرفه دارد و بازاریابی دیجیتال شامل یک تعامل دو طرفه بین کاربر و بازاریاب است. بنابراین از نظر ارتباطات قطعا دیجیتال مارکتینگ بهتر از بازاریابی سنتی است.

…:::: مقاله پیشنهادی : وظایف کارشناس دیجیتال مارکتینگ چیست؟ ::::…

دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی دیجیتال) در مقابل بازاریابی سنتی: مزایا و معایب

مزایای دیجیتال مارکتینگ

  • مقرون به صرفه بودن – اگر بودجه کمی دارید، بازاریابی دیجیتال برای شما عالی است. بهترین بخش این است که می توانید با بودجه محدود کارهای زیادی انجام دهید و دقیقاً به آنچه می خواهید برسید. این بسیار بهتر از بازاریابی سنتی است و کنترل و پیگیری بودجه نیز آسان تر است. این به خصوص برای شرکتهای تازه کار عالی است.
  • دسترسی-  در بازاریابی دیجیتال دسترسی جهانی است و سرمایه‌گذاری در آن می‌تواند در کمترین حد ممکن باشد.
  • نتایج قابل اندازه گیری-  نتایج بازاریابی در لحظه قابل پیگیری هستند. شما می توانید گشت و گذار کاربر در وب سایتتان، لیدها، تبدیل ها و موارد دیگر را پیگیری کنید. با معیارهای زیادی که در دسترس دارید، می توانید تحلیلی عمیق از فعالیتهای بازاریابی خود داشته باشید.
  • هدف گذاری–  با دیجیتال مارکتینگ، بسیار ساده است که متوجه شوید آیا کانالهای ارتباطی شما مخاطبان مناسب را هدف قرار می دهد یا خیر. با استفاده از بعضی فیلترها، می‌توانید ویژگی‌های خاصی را برای مخاطبان هدف خود تعیین کنید و کاربران مرتبط را پیدا کنید.
  • تعاملی بودن-  بازاریابی دیجیتال بسیار تعاملی است زیرا از یک رویکرد دو طرفه برای ارتباطات استفاده می کند. برای افزایش تعامل در صفحه خود می توانید به راحتی ارتباطات خود را به صورت مکالمه ای در بیاورید.
  • تبدیل‌ مشتری به صورت فوری- بر خلاف بازاریابی سنتی که در آن تبلیغات، کاربررا به یک شماره تلفن یا مکان یک فروشگاه هدایت می‌کند، در وب‌سایت‌ها، پست‌های رسانه‌های اجتماعی و غیره، تبدیل کاربران به مشتری‌ در همانجا و در لحظه انجام می‌شوند.

 معایب بازاریابی دیجیتالی

  • رقابت بالا- با بازاریابی دیجیتال، دسترسی جهانی وجود دارد که به این معنی است که رقابت جهانی نیز بر سر راه ما قرار دارد. متمایز شدن از دیگر افراد دشوار است – محصول و یا خدمات و همینطور ارتباطات شما باید بسیار منحصر به فرد باشد.
  • مهارت ها و آموزش-  ایجاد کمپین های بازاریابی دیجیتال و آموزش مدیران بازاریابی بسیار زمان بر است.
  • تغییر سریع-  ابزارها و روش های بازاریابی به سرعت در حال تغییر هستند و از این رو، به روز نگه داشتن آنها مهم است.
  • مدیریت ارتباط با مشتری(CRM) می تواند خسته کننده باشد– مدیریت ارتباط با مشتری می تواند بسیار چالش برانگیز باشد.  بازخورد منفی در وب سایت شما برای همه کاربران نمایش داده می شود و می تواند بر چهره ی برند شما تأثیر بگذارد. مدیریت این موضوع یک وظیفه ی مهم است. 

مزایای بازاریابی سنتی

  • هدف گذاری محلی-  دسترسی به مخاطبان محلی با بازاریابی سنتی آسان تر است. به عنوان مثال، از طریق تبلیغات رادیویی و بیلبوردها می توانید به راحتی مردم شهرهای خاصی را هدف قرار دهید. همچنین می توانید مردم مناطق کم امکانات راهم جذب کنید چرا که دسترسی به روزنامه، رادیو و تلویزیون در آنها بیشتر از ابزار آنلاین است .
  • پردازش آسان –  از نظر ذهنی نسخه های فیزیکی راحت تر قابل پردازش هستند و بهتر به خاطر می مانند.
  • بسیار موثر-  بازاریابی سنتی از آنجایی که یک روش قدیمی بازاریابی است و برای دستیابی به مخاطبان هدف مناسب، بارها آزمایش و اجرا شده ، روش موفقی به حساب می آید.

 معایب بازاریابی سنتی

  • هزینه–  بازاریابی سنتی در مقایسه با بازاریابی دیجیتال گران تر است. هزینه‌های چاپ برای روزنامه‌ها، مجلات، بروشورها و غیره کم نیستند .و از طرف دیگر اجرای تبلیغات در رادیو و تلویزیون نیز پرهزینه است و بیلبوردهاهم باید اجاره شوند.  در دیجیتال مارکتینگ، از این هزینه ها خبری نیست.
  • دشوار بودن پی گیری-  نقطه ضعف بازاریابی سنتی این است که راه هایی برای ردیابی نتایج تبلیغات وجود دارد اما هیچ تحلیل عمیقی وجود ندارد. از این رو، هیچ راهی برای دانستن اینکه چه چیزی می‌توانست بهتر یا متفاوت انجام شود یا چه چیزی در تبلیغ های قبلی درست یا غلط بوده، وجود ندارد.
  • کاهش محبوبیت-  بسیاری از برندها آنلاین بودن را  به روش های بازاریابی سنتی مانند روزنامه ها و مجلات ترجیح می دهند. اینترنت دسترسی بالاتری دارد و برای اکثر مردم به راحتی قابل دسترسی است. به بیان دقیق تر برخی از آمارها نشان می دهند که حدود 60٪ از مشاغل روش بازاریابی خود را از سنتی به شکل دیجیتال مارکتینگ درآورده اند. 

نظرنهایی در بازاریابی دیجیتال در مقابل بازاریابی سنتی 

بنابراین، بازاریابی دیجیتال یا بازاریابی سنتی؟ همه چیز به این بستگی دارد که مخاطب هدف شما چه کسی است. مخاطبان شما همچنین می توانند شامل ترکیبی از هر دو استراتژی باشند. ترجیحات، علاقه‌‌ها، عدم علاقه ها، الگوهای خرید و … آن‌ها را درک کنید. هنگامی که تشخیص دادید که آنها از چه نوع داده‌هایی بیشتر استفاده می‌کنند، سپس شروع به برنامه ریزی کنید.

حتی اگر فکر می‌کنید بازاریابی سنتی برای شما راحت تر است، توصیه می‌کنیم بازاریابی دیجیتال را به کلی نادیده نگیرید. این نیاز روز است، مخصوصا در دوران پاندمی حال حاضر.  بازاریابی خود را بر اساس شناخت جمعیت مورد نظر و شرایطشان انجام دهید.

با این حال، اگر هدف برند شما مخاطبان مسن‌تر است، بازاریابی سنتی مورد نیاز است. تلاش های دیجیتال مارکتینگ می تواند اولویت دوم شما باشد.

اگر محصول یا خدمات شما برای مخاطبان جوان‌تر مناسب است، باید تمام تلاش خود را بر بازاریابی دیجیتال متمرکز کنید. برای کسب و کارهای کوچک نیز بسیار عالی است که فعالیت خود را به این شکل آغاز کنند زیرا ارزان است و دسترسی و میزان تعامل بالایی دارد.

ROI  یا بازگشت سرمایه دغدغه اصلی هر بازاریاب است.  انتخاب بین بازاریابی دیجیتال در مقابل بازاریابی سنتی بسیار سلیقه ای است.  بازاریابی دیجیتال در صورتی که مخاطبان شما بزرگتر باشند، بازگشت سرمایه (ROI) بهتری را ارائه می دهد، زیرا کمک می کند تا با سرمایه گذاری کمتری به مخاطبان بیشتری برسید، در حالی که بازاریابی سنتی، تنها به مخاطب محلی محدود می شود.

استفاده از محتویات مرکز سئو بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

تهیه و ترجمه: مرکز سئو
منبع

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!
Scroll to Top
اسکرول به بالا