علت افت رتبه سایت

وقتی رتبه گوگل شما کاهش می یابد، ترافیک شما نزولی می شود. و هنگامی که ترافیک شما کاهش می یابد، سئو سایت و در نتیجه کسب و کار شما آسیب می بیند. اگر به این دلیل اینجا هستید، حدس می‌زنم که می‌خواهید این مشکل را در اسرع وقت برطرف کنید.

ما در مرکز سئو، در این مقاله سئو سعی کردیم 11 عامل اصلی رتبه سایت + راه کارهای رفع آنها را جمع بندی کنیم تا به سرعت بتوانید مشکل افت رتبه سایتتان را برطرف کنید. با خواندن این پست اطلاعات خوب و مفیدی به دست خواهید آورد لطفا تا انتها همراه ما باشید:

دلیل افت رتبه های سایت

به شما پیشنهاد میکنیم مقاله دلایل  اهمیت سئو برای کسب و کار را مطالعه بفرمایید.

هر افت غیرمنتظره ای در ترافیک دلیلی است برای به صدا درآمدن زنگ خطر. رتبه بندی گوگل شما نقش مهمی در ترافیک شما دارد. اگر یک روز از خواب بیدار شوید و متوجه شوید که رتبه وب سایت شما در گوگل به شدت کاهش یافته است، چه می شود. دلایل زیادی وجود دارد که چرا ممکن است این اتفاق بیفتد. خبر خوب؟ بسیاری از مشکلاتی که باعث شده اند راحت تر از آنچه فکر می کنید برطرف شوند. به خواندن ادامه دهید تا بدانید چگونه می توانید افت رتبه خود را برطرف کنید.

افت ناگهانی و غیرقابل توضیح می تواند نتیجه کمپین سئوی رقیب باشد، مانند عرضه محصول جدید یا به روز رسانی صنعت توسط گوگل. همچنین می تواند به این معنی باشد که شما دستورالعمل های گوگل را برای سایت های با کیفیت بالا رعایت نمی کنید.

آیا رتبه بندی گوگل سایت شما واقعا کاهش یافته است؟

افت رتبه گوگل می تواند دلیل موجهی برای نگرانی باشد، اما ممکن است آن چیزی نباشد که شما فکر می کنید.

قبل از رفع مشکل افت رتبه گوگل، مهم است که تایید کنید رتبه گوگل شما یک شبه کاهش یافته است یا خیر. چطوری این کار را انجام میدهید؟

میانگین انحراف در ترافیک هفتگی در شش تا دوازده ماه گذشته را با استفاده از Google Analytics بررسی کنید. همچنین باید رتبه بندی گوگل و ترافیک جستجوی ارگانیک خود را با استفاده از کنسول جستجوی گوگل تأیید کنید. اگر شاهد کاهش شدید ترافیک هستید، مشکل واقعی است و باید کاری برای جلوگیری از تلفات بیشتر ترافیک انجام دهید.

11 دلیل عمده افت رتبه سایت

ما 4 دلیل برای رتبه بندی تغییرات به همراه نکات و پیشنهاداتی در مورد نحوه رفع آنها گردآوری کرده ایم. تجربه ما با صدها وب سایت به ما آموخته است که چه چیزی کار می کند و چه چیزی خوب نیست. موارد زیر رایج ترین دلایل کاهش رتبه و ترافیک است.

  1. پنالتی شدن سایت

اگر افت شدیدی در رتبه بندی سئوی گوگل خود مشاهده کردید، جریمه عمل دستی گوگل Google Manual Action Penalty می تواند دلیل اصلی باشد. اگر گوگل متوجه شود که صفحات وب سایت شما با دستورالعمل های کیفیت آن مطابقت ندارد، این جریمه توسط گوگل اعمال می شود. برخی از دلایل رایج جریمه های گوگل عبارتند از هرزنامه های ایجاد شده توسط کاربر در سایت شما، هک شدن وب سایت شما و بک لینک های غیر طبیعی.

راه حل جیست؟

بررسی دائمی گوگل سرچ کنسول و رفع ارورهای آن.

  1. وب سایت شما در لیست سیاه قرار گرفته است

آیا گوگل وب سایت ها را در لیست سیاه قرار می دهد؟ حتما این کار را می کند.

اگر ترافیک ارگانیک شما به سرعت در حال کاهش است، ممکن است به این دلیل باشد که بصورت عمدی ای نا خواسته و اشتباها از الگورتیم های سئو بلک هت یا سئو کلاه سیاه استفاده شده باشد که وب سایت شما در لیست سیاه قرار گرفته یا توسط هکرها به خطر افتاده است. یا ممکن است رقیب شما با عملیات مخربی که روی سایت شما پیاده کرده باشد سئو منفی برای سایت شما پیاده کرده باشد. چگونه این اتفاق می افتد؟ خب، راه های زیادی وجود دارد که هکرها می توانند وب سایت شما را به خطر بیاندازند، از جمله حملات بدافزار.

از آنجایی که گوگل فقط وب‌سایت‌های ایمن را برای کاربران موتور جستجوی خود فهرست می‌کند، به‌طور منظم همه وب‌سایت‌ها را برای هرگونه آلودگی به بدافزار اسکن می‌کند. اگر وب‌سایت شما جزو هک‌ها باشد، گوگل یا وب‌سایت شما را از موتور جستجوی خود تعلیق می‌کند یا حتی بسته به شدت آلودگی، آن را فریبنده علامت‌گذاری می‌کند.

باید چکار کنم؟

راه حل فوری این است که بدافزار را در وب سایت خود اسکن کنید و آن را برای همیشه حذف کنید.

  1. به روز رسانی الگوریتم گوگل

گوگل به طور منظم تغییرات عمده و جزئی را در الگوریتم رتبه بندی جستجوی خود ایجاد می کند. به روز رسانی ها به بهبود الگوریتم کمک می کند تا بتواند بهترین تجربه جستجو را برای کاربران فراهم کند. تغییرات در الگوریتم های موتورهای جستجو می تواند به طور جدی بر رتبه وب سایت شما تأثیر بگذارد. کارشناسان سئو به‌دقت به‌روزرسانی‌های Google را برای تغییرات الگوریتمی که می‌تواند بر کسب‌وکار مشتریانشان تأثیر بگذارد، نظارت می‌کنند.

به شما پیشنهاد میکنیم مقاله ::: معرفی الگوریتم گوگل را مطالعه کنید تا به 8 مورد از مهم ترین الگوریتم های جستجوی گوگل آشنا شوید.

راه حل چیست؟

  • برای کلمات کلیدی خاص برای وب سایت خود، از ابزار ردیاب رتبه برای بررسی تغییرات عمده رتبه بندی استفاده کنید. به دنبال جهش ها و روندهای ناگهانی باشید. رتبه بندی نوسان دارد، اما هر کلمه کلیدی که کاهش یابد و پایین بماند، باعث نگرانی است.
  • اخبار آنلاین را برای هر به‌روزرسانی مهم Google، همراه با نکاتی در مورد نحوه پاسخگویی وب‌سایت‌ها به به‌روزرسانی‌ها در الگوریتم‌های Google، رصد کنید.
  1. رقبا از شما پیشی گرفته اند

حتی برای مشاغل سخت کوش، وب سایت ها می توانند رتبه صفحه را بدون نقض قوانین یا سهل انگاری از دست بدهند – رقبای شما ممکن است کار بهتری انجام دهند. اگر رقیب شما شیوه های سئو بهتر و مهارت های تحقیق و بهینه سازی کلمات کلیدی عالی داشته باشد، ممکن است در بازی رتبه بندی برای برخی از کلمات کلیدی مهم برنده شود.

سایر دلایل اصلی برتر بودن شامل زمان بارگذاری سریع تر و تجربه کاربری بهتر ارائه شده توسط وب سایت های رقیب است.

محتوای کیفیت یکی دیگر از دلایل است. به طور معمول، وب‌سایت‌هایی که محتوای زیادی دارند اما برای کاربران ارزشی ندارند، در طول زمان عملکرد ضعیفی دارند. در حالی که گوگل برای محتوای کم و کوچک جریمه نمی‌کند، اما به سایت‌ها با محتوای باکیفیت، آموزنده و به خوبی تحقیق شده پاداش می‌دهد.

راه حل چیست؟

برای بررسی وب سایت رقیب شما در آنها عملکرد بهتری دارد، از ابزارهای تجزیه و تحلیل و بهینه سازی وب سایت استفاده کنید تا بفهمید محتوای وب سایت آنها چگونه به رتبه بندی آنها کمک می کند. 

  1. تغییرات اخیر وب سایت

طراحی مجدد، غیرفعال یا فعال کردن HTTPS وب سایت نیز می تواند در صورت اجرای نادرست تأثیر منفی بر رتبه بندی گوگل داشته باشد. بررسی کنید که آیا کسی در تیم شما هر یک از تغییرات وب سایت زیر را انجام داده است یا خیر:

  • آدرس وب سایت خود را تغییر داد
  • 301 تغییر مسیر را از URL های قدیمی به اشتباه پیاده سازی کرد
  • محتوای وب سایت شما، از جمله کلمات کلیدی سئو را دوباره کار یا بهینه سازی کرد
  • اعمال تغییراتی که منجر به از بین رفتن فهرست بندی صفحات وب شما می شود 

آنچه باید انجام شود؟

کنسول جستجوی گوگل را بررسی کنید تا ببینید آیا افزایش قابل توجهی در خطاها به دلیل تغییرات سایت رخ داده است یا خیر. گوگل تمام مشکلات خزیدن و نمایه سازی را در این ابزار گزارش می دهد، بنابراین شناسایی و رفع مشکل را آسان می کند.

  1. مسائل فنی وب سایت

همچنین ممکن است تغییراتی را در رتبه بندی تجربه کنید زیرا خود گوگل در خزیدن و لینکسازی وب سایت شما با مشکلات فنی مواجه است. یک اشتباه خزیدن گوگل می تواند دلیل عدم دسترسی به وب سایت شما را توضیح دهد. در نتیجه، نمی تواند وب سایت شما را در نتایج جستجوی خود فهرست و رتبه بندی کند.

چگونه می توان مشکل را حل کرد؟

فایل‌های گزارش وب‌سایت خود را تجزیه و تحلیل کنید تا گزارش‌های مربوط به خزنده‌های موتورهای جستجو و URLهای تحت تأثیر را بررسی کنید.

  1. تغییر در هدف کاربر

الگوریتم‌های جستجوی گوگل می‌توانند نتایج خود را بر اساس هدف محبوب و پرطرفدار کاربر تغییر دهند. در نتیجه، گوگل ممکن است برای کلمات کلیدی دقیقی که قبلاً ترافیک بیشتری را به وب سایت شما جذب می کردند، به سایر وب سایت ها رتبه بالاتری بدهد.

نمونه دیگری از تغییر قصد کاربر می تواند برای محصولات یا خدماتی باشد که دیگر مورد تقاضا نیستند. به عنوان مثال، کلمات کلیدی مانند “آخرین فیلم منتشر شده” یا “بهترین مکان برای بازدید” در طول همه گیری کووید کمتر جستجو می شوند.

چگونه می توانم یک CTR ضعیف را برطرف کنم؟

عناوین وبلاگ، توضیحات متا و محتوای خود را با هدف کاربر هماهنگ کنید. اگر کاربران به دنبال پاسخ برای یک سوال خاص هستند، مطمئن شوید که به طور کامل به آن پاسخ داده اید. عنوان و توضیحات شما باید نشان دهد که محتوای شما با عبارت جستجو مطابقت دارد. این به بهبود نرخ کلیک (CTR) و کاهش نرخ پرش کمک می کند.

  1. تغییرات در SERP گوگل

گوگل اغلب تغییراتی را در صفحه نتایج موتور جستجوی خود ایجاد می کند که می تواند تأثیرات مثبت و منفی بر نرخ کلیک داشته باشد. به عنوان مثال، آنها ممکن است تبلیغات ویژه یا قطعه کد، بخش های کوتاه پرسش و پاسخ و موارد دیگر را اضافه کنند. این می تواند به طور موثر وب سایت شما را در نتایج جستجو، همراه با ترافیک ارگانیک شما کاهش دهد. توصیه می‌کنیم با تغییراتی که ایجاد می‌کنند همراه باشید

چگونه با این مشکل برخورد کنیم؟

نگاهی به SERP ها برای کلمه کلیدی مورد نظر خود بیندازید تا دقیقا ببینید چه چیزی ظاهر می شود. به هر چیز متفاوت توجه کنید. بسیاری از ابزارهای ردیاب SERP می توانند دقیقاً انواع ویژگی های SERP را که هر کلمه کلیدی ایجاد می کند به شما نشان دهند. گاهی اوقات می‌تواند به سادگی گوگل باشد که نشانی اینترنتی شما را از قطعه‌های ویژه حذف کند یا به طور کامل قطعات برجسته را حذف کند. رقبای خود و نتایج جستجو را تجزیه و تحلیل کنید تا ببینید آیا می توانید قطعه خود را برای نتیجه بهتر ارتقا دهید.

  1. بک لینک های از دست رفته

بک لینک ها هنوز هم یکی از مهم ترین عوامل سئو برای ترافیک ارگانیک هستند. و ایجاد لینک همچنان یکی از وظایف اصلی یک بازاریاب موتور جستجو است. بک لینک های با کیفیت بالا می توانند رتبه بندی سئو شما را بهبود بخشند، در حالی که بک لینک های با کیفیت پایین می توانند برعکس عمل کنند. زمانی که یک سایت بک لینک های خوب را از دست می دهد، معمولا موقعیت آن در SERP ها کاهش می یابد.

با این چگونه روبرو میشوید؟

از ابزار جستجوگر بک لینک برای کشف مکان هایی که ممکن است لینک ها را از دست داده باشید استفاده کنید. بسیاری از ابزارها هشدارهایی را در مورد تغییرات در نمایه بک لینک ارسال می کنند

با وب سایت های پیوند دهنده ارتباط برقرار کنید تا پیوندهای خود را بازیابی کنید

  1. تبلیغات بالاتر از ارگانیک

کمپین های بازاریابی موتور جستجوی پولی (SEM) همیشه در نتایج جستجو بالاتر از پیوندهای ارگانیک (رایگان) ظاهر می شوند. و SEM خود شما حتی ممکن است ترافیک را از لیست های ارگانیک شما منحرف کند. این به طور بالقوه می تواند بر رتبه بندی سئو وب سایت شما تأثیر بگذارد. برای بهتر یا بدتر. اما برای اینکه بفهمید باید کمی تحقیق کنید.

راه حل چیست؟

کلمات کلیدی را در کمپین های SEO و SEM خود مقایسه کنید و مطمئن شوید که هزینه تبلیغات را برای کلمات کلیدی که طبیعتاً در رتبه اول قرار می گیرید و رقبای شما هدف قرار نمی دهند، هدر نمی دهید. این یک اشتباه ساده برای رفع است. البته، اگر رقبای شما از گوگل ادز برای کسب رتبه بالاتر از شما استفاده می کنند، باید برای بازی هزینه پرداخت کنید.

حتما مطالعه کنید »»» تفاوت سئو و گوگل ادز چیست؟ «««

  1. بهینه سازی نسخه موبایل از اول

کمی عجیب به نظر می رسد که در سال 2021 بپرسید که آیا وب سایت شما سازگار با موبایل است یا خیر. اما من هنوز طراحی سایت هایی را پیدا می کنم که برای مرورگرهای دسکتاپ بهینه شده اند و در تلفن همراه وحشتناک به نظر می رسند. برخی حتی برای بازدیدکنندگان تلفن همراه به درستی کار نمی کنند. اشتباه بزرگ. در حال حاضر بیشتر ترافیک وب به موبایل است.

ایندکس گوگل اکنون برای موبایل اول است، بنابراین اگر برای صفحه نمایش کوچک بهینه سازی نشده اید، سایت شما رتبه بندی را کاهش می دهد تا زمانی که در SERP ها نیز نامرئی باشد.

نسخه موبایلی وب سایت شما ممکن است به دلیل عوامل متعددی مانند سرعت بارگذاری پایین، افزونه های ناسازگار، تصاویر بزرگ و با فرمت ضعیف و محتوای گسترده ای که در دستگاه های تلفن همراه قابل خواندن نیست، سازگار با موبایل نباشد.

کاری که باید انجام دهید:

با استفاده از ابزار گوگل PageSpeed Insights سرعت بارگذاری وب‌سایت را در تلفن‌های همراه بررسی کنید و بر اساس توصیه‌ها اعمال تغییرات را آغاز کنید.

با استفاده از ویژگی «قابلیت استفاده از تلفن همراه» در Google Search Console، مشکلات مربوط به تلفن همراه را بررسی کنید – و هر یک از مشکلات فهرست شده را با استفاده از توصیه‌های آنها اصلاح کنید.

اگر رتبه‌بندی گوگل شما تحت تأثیر هر یک از دلایل ذکر شده در بالا قرار می‌گیرد، این نکات برای حل مشکلات به شما کمک می‌کند تا این افت را برطرف کنید و رتبه خود را به حالت عادی برگردانید. آیا پیشنهاد یا دلیلی دارید که فکر می کنید ما از دست داده ایم؟

ما دوست داریم آنها را از شما در بخش نظرات بشنویم.

…:::: ارائه خدمات سئو در کرج با آخرین اصول گوگل 2023 + قیمت رقابتی ::::…

استفاده از محتویات مرکز سئو بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

منبع: مرکز سئو

مطالب مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!
Scroll to Top
اسکرول به بالا