ویژگی سایت فروشگاهی

سایت فروشگاهی وبسایتی است که به فروش محصولات یا خدمات می پردازد و انواع کسب و کارها، از مشاغل کوچک تا بیزینس‌های بزرگ و معروف از آن استفاده می‌کنند. در این مطلب ما به این موضوع پرداخته و ۲۰ مورد از ویژگی های سایت فروشگاهی که باید مد نظر داشته باشید را برای شما توضیح می‌دهیم. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

این مطلب توسط تیم مرکز سئو، متخصص طراحی سایت در کرج نوشته شده است.

مقاله سایت فروشگاهی
فهرست مطالب این مقاله مخفی

ویژگی های یک سایت فروشگاهی خوب

سایت های فروشگاهی مزایای زیادی برای کسب و کارها دارند. مثلا:

  • به طور 24 ساعته و 7 روز هفته به مشتریان خود خدمات ارائه می‌دهند.
  • به مشتریان خود امکان خرید از هر مکانی را می‌دهند.
  • فروشندگان با استفاده از آن داده‌های فروش را جمع آوری و تجزیه و تحلیل می‌کنند تا درک بهتری از مشتریان خود داشته باشند.
  • تبلیغات و بازاریابی را هدفمند می‌کنند.

راه اندازی یک سایت فروشگاهی می تواند یک سرمایه گذاری عالی برای کسب و کار شما باشد و با داشتن آن، می توانید به طور گسترده به مشتریان خود خدمات ارائه دهید و فروش خود را افزایش دهید.

در ادامه ویژگی های سایت فروشگاهی خوب و موفق را برای شما توضیح می‌دهیم.

…::: مقاله پیشنهادی: نکات مهم برای طراحی سایت :::…
  • شماره 1. مسیریابی کاربرپسند

کلید کمک به مشتریان برای یافتن سریع محصولات مورد نیازشان، طراحی یک سیستم مسیریابی کاربرپسند است که محصولات را به صورت منطقی طبقه بندی می کند و دسته‌بندی‌های پرطرفدار را در اول لیست قرار می دهد. همچنین، باید امکان جستجوی محصولات بر اساس برند و پیوندهای سریع به محصولات ارزان قیمت و دارای تخفیف را فراهم کند.

عکس مسریابی درست در سایت فروشگاهی

مثلا سایت SEPHORA خیلی خوب می‌داند که مشتریانش دوست دارند چگونه خرید ‌کنند.

  • شماره 2. جستجو

علاوه بر مسیریابی کاربرپسند، جستجوی سایت یکی از ویژگی‌هایی است که در اکثر سایت‌های برتر فروشگاهی یافت می‌شود و به مشتریان این امکان را می دهد که مسیریابی را دور بزنند و دقیقاً آنچه را که می‌خواهند جستجو کنند.

عکس جستجو در سایت فروشگاهی

سایت Nordstorm در قسمت جستجوی سایت خود، با توجه به عبارت وارد شده، پیشنهادهایی برای محصولات و برندهای معروف ارائه می‌کند.

  • شماره 3. مسیریابی فوتر ( Footer Navigation )

فوتر وبسایت شما یک مکان عالی برای قرار دادن لینکهایی به محصولات برتر شما است. مشتریانی که به صفحه اصلی شما می رسند ممکن است هنوز تصمیم نگرفته باشند که چه چیزی می خواهند، بنابراین قرار دادن این پیوندها در فوتر می تواند به آنها کمک کند تا سریعتر و آسانتر محصولات را پیدا کنند. به محصولاتی که بیشترین ترافیک را به سایت شما می آورند و محصولاتی که بیشترین سود را برای شما دارند، توجه کنید. همچنین، محصولاتی که جدیدترین هستند یا در حال حاضر دارای تخفیف هستند.

T-Mobile از فوتر خود برای هدایت مشتریان به محصولات ویژه، پروفایل شبکه‌های اجتماعی، زبانهای انگلیسی و اسپانیایی، راه‌های ارتباطی، پشتیبانی و اطلاعات شرکت استفاده می‌کند. در واقع این قسمت شامل پیوند به همه‌ی مواردی است که تی‌موبایل می‌خواهد هم مشتریان و هم خزنده‌های جستجو در سایت کشف کنند.

…::: مقاله پیشنهادی: اهمیت داشتن وب سایت برای کسب و کارها :::…
  • شماره 4 ویدیوی محصولات

افزودن ویدیو به صفحات محصول شما می‌تواند باعث افزایش نرخ تبدیل شود.

با توجه به Think With Google، بیش از 50٪ از خریداران گفته‌اند که ویدیوی آنلاین به آنها کمک می کند تا بهتر تصمیم بگیرند که کدام برند یا محصول را خریداری کنند. بیشتر پلتفرم‌های فروشگاهی امکان افزودن ویدئوها و تصاویر به صفحات محصول را فراهم می‌کنند.

عکس ویدئو محصولات در سایت های فروشگاهی

اپل از ویدیو برای تبلیغ ویژگی‌های جدیدترین آیفون خود در صفحه فروش سایت استفاده می‌کند. استفاده‌ی آنها از تصاویر و ویدیوهای با کیفیت، به فروش محصولاتشان چه به صورت آنلاین و چه حضوری کمک می‌کند.

  • شماره 5 بررسی محصولات

بررسی محصولات یک ویژگی مهم در سایتهای فروشگاهی است که به مشتریان امکان می دهد نظرات خود را در مورد محصولاتی که خریداری کرده اند، به اشتراک بگذارند. این نظرات می تواند شامل رتبه بندی محصول، نظرات در مورد کیفیت، عملکرد و ارزش محصول باشد. این بخش یک منبع مهم اطلاعات برای خریداران بالقوه است که می تواند به آنها کمک کند تا تصمیم بگیرند که آیا محصول برای آنها مناسب است یا خیر. همچنین به فروشندگان کمک می‌کند تا محصولات خود را بهبود بخشند و میزان رضایت مشتری را افزایش دهند.

عکس قسمت بررسی محصولات در سایت های فروشگاهی

eBay به مشتریان امکان می دهد نظر خود را در مورد محصولات را به اشتراک بگذارند. این نظرات در زیر توضیحات محصول قرار می گیرند و می توانند توسط سایر کاربران رتبه‌بندی شوند. eBay در واقع به مخاطبان امکان می‌دهد که آنها را به عنوان مفید یا غیر مفید علامت‌گذاری کنند و نظرات مفید به بالای لیست منتقل می‌شوند تا سایرین بتوانند آنها را به راحتی ببینند.

  • شماره 6 مرجوعی آسان

اگر می‌خواهید اعتماد مخاطبان را بیشتر جلب کنید یک سیستم مرجوعی آسان برای محصولاتتان در نظر بگیرید. فقط به طور واضح توضیح دهید که این گزینه شامل چه اجناسی می‌شود و با چه شرایطی قابل قبول است.

توضیح آن را نزدیک دکمه‌ی خرید قرار دهید تا تاثیر آن بیشتر شود

…::: مقاله پیشنهادی: چرا کسب و کارها به وب سایت نیاز دارند :::…
  • شماره 7 پرسش و پاسخ برای محصولات

یک راه دیگر برای قرار دادن محتوا در صفحات شما توسط کاربران، افزودن بخش سوالات متداول مشتریان است.

این بخش می تواند از جهات مختلفی به فروشگاه شما کمک کند و باعث راحتی کار مشتری و نیروی پشتیبانی سایت می‌شود.

بخش پرسش و پاسخ آمازون در صفحه‌ی محصولات به مشتریان این امکان را می دهد که سؤال بپرسند، به سؤالات پاسخ دهند و به بهترین سؤالات رأی دهند. آمازون پرتکرارترین سؤالات را بالای صفحه نشان می‌دهد.

  • شماره 8 پرسش و پاسخ برای فروشگاه

علاوه بر سؤالات متداول برای صفحات محصول خود، یک صفحه سؤالات متداول برای فروشگاه اصلی خود به سایت اضافه کنید.

این بخش باید همه‌ی سؤالات عمومی مردم در مورد حریم خصوصی، امنیت، سیستم پرداخت، حمل و نقل، مرجوعی و … را پوشش دهد.

عکس بخش پرسش و پاسخ برای فروشگاه آنلاین

سایت Etsy در بخش راهنمایی خود پاسخ‌هایی به سوالات متداول ارائه می دهد.

این امر تیم پشتیبانی را از پاسخگویی به سؤالات ساده و تکراری نجات می‌دهد و آنها می‌توانند به مسائل مهم‌تر سایت بپردازند.

  • شماره 9 پیگیری سفارش

هنگامی که مشتری شما سفارشی ثبت می‌کند، مهمترین سوالی که در ذهن او وجود دارد این است که سفارش من چه زمانی می رسد.

پی‌گیری سفارش را در سایت خود برای مشتریان ساده کنید

AutoZone یک صفحه پیگیری سفارش دارد که نیازی به ورود مشتریان به پنل کاربری ندارد. آنها فقط آدرس ایمیل و شماره سفارش را برای پی‌گیری محصول می‌خواهند.

  • شماره 10 ثبت ایمیل

بر اساس معیارهای Mailchimp، ایمیل های ارسال شده توسط سایتهای فروشگاهی، به طور میانگین 15.68 درصد توسط کاربران باز می‌شوند و نرخ کلیک 2.01 درصد دارند. با توجه به میزان درآمدزایی بالقوه‌ی ایمیل‌ها این موضوع بسیار مهم است.

اگر مخاطبان از سایت شما خریدی انجام ندهند، یکی از اقدامات مفید دیگر برای فروشگاه شما این است که آنها را به عنوان مشترک در لیست ایمیل خود داشته باشید تا با تبلیغات ایمیلی شاید در آینده آنها تبدیل به مشتری شوند.

همانطور که می‌بینید سامسونگ با استفاده از یک پنجره‌ی پاپ آپ از بازدیدکنندگان می‌خواهد که در فهرست ایمیل مشترک شوند تا آخرین پیشنهادات مخصوص به خود را دریافت کنند.

روش دیگر، اضافه کردن یک فرم برای مخاطب در هدر و فوتر وبسایت است.

  • شماره 11 – Push Notifications

اگر می‌خواهید فیلترهای اسپم و الگوریتم‌های شبکه‌های اجتماعی را دور بزنید، راه بعدی برای جذب بازدیدکنندگان به عنوان مشترک، از طریق پوش نوتیفیکیشن است. این سرویس به بازدیدکنندگان این امکان را می‌دهد که در جریان آخرین به‌روزرسانی‌های شما قرار بگیرند.

وقتی تبلیغی دارید که می‌خواهید به مشترکین اطلاع دهید، می‌توانید پیامی ارسال کنید که از طریق مرورگر آن‌ها در قسمت نوتیفیکیشن نمایش داده می‌شود.

عکس مربوط به push notification
…::: مقاله پیشنهادی: داشتن سایت چه سودی دارد  :::…
  • شماره 12 چت بات

یکی از مزایای راه اندازی سایت فروشگاهی، توانایی کسب درآمد در ۲۴ ساعت روز و همه‌ی روزهای سال است. اما موضوع فقط این نیست و باید قادر باشید که به طور ۲۴ ساعته به مشتریان خود پاسخ دهید.

بر اساس نظرسنجی LivePerson از 5000 مصرف‌کننده، نظرات مثبت در مورد استفاده از چت‌بات‌ها بین سال‌های 2020 تا 2021 تقریباً دو برابر شده و از 31٪ به 61٪ رسیده است.

بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین از بات‌های چت برای کمک به خریدارانی که سوالات پایه‌ای و کلیشه‌ای دارند استفاده می‌کنند و در نهایت آن‌ها را به یک صفحه محصول یا ارتباط با پشتیبانی هدایت می‌کنند.

Lowes از یک متخصص همیشه آنلاین استفاده می کند، که یک دستیار خودکار است و برای یافتن یک محصول خاص و یا پاسخ به  پرسش‌های پایه‌ای و ساده‌، گزینه‌هایی در اختیار مخاطب قرار می‌دهد.

  • شماره 13 کد تخفیف

ما می دانیم که مصرف‌کنندگان اغلب در صورت ارائه‌ی یک کوپن یا کد تخفیف در صفحه پرداخت، آنها را در گوگل جستجو می‌کنند.

در ایالات متحده، 88٪ از مصرف کنندگان هنگام خرید از کوپن استفاده می‌کنند و از سایت های کوپن مانندslickdeals.com ، groupon.com و retailmenot.com استفاده می‌کنند.

اگر می‌خواهید مشتریان را در طول فرآیند پرداخت در وب‌سایت خود نگه دارید، از طریق کدهای تخفیف خود به آنها پیشنهادات عالی بدهید.

عکس مربوط به کد تخفیف

بطور مثال وب سایت بالا از نواری در بالای وب سایت خود برای برجسته کردن آخرین پیشنهادات خود استفاده می کند. هنگامی که بازدیدکنندگان بر روی مشاهده‌ی پیشنهادات کلیک می کنند، پیشنهادات و کدهای تخفیف اضافی دریافت می کنند تا در هنگام تسویه حساب اعمال شوند.

  • شماره 14 فیلترهای تحویل کالا

آیا در مورد روشهای مختلف تحویل محصول به مشتریان گزینه‌ای طراحی کرده‌اید؟ به مشتریان این امکان را بدهید که به راحتی شیوه‌ی دریافت و تحویل محصول را انتخاب کنند.

عکس مربوط به فیلترهای تحویل کالا

وبسایت Walgreens به مشتریان یک فیلتر کالا ارائه می دهد که محصولات را بر اساس نوع تحویل، تحویل در همان روز، نوع حمل و نقل و موجودی انبار مرتب می کند. این کار احتمال افزایش نرخ تبدیل را بیشتر می‌کند.

  • شماره 15 اپلیکیشن موبایل

علاوه بر داشتن یک سایت فروشگاهی سازگار با موبایل، طراحی یک برنامه‌ی موبایل را نیز در نظر بگیرید. اپلیکیشن‌های تلفن همراه به شما این امکان را می‌دهند که برند خود را در ذهن مشتری نگه دارید و نماد یا لوگوی خود را روی دستگاه‌های هوشمندی که مشتریان بیش از هرچیزی از آن استفاده می‌کنند، قرار دهید. با این کار لازم نیست برای دریافت پیام‌های خود منتظر بمانید تا مشتریان یک مرورگر یا برنامه دیگر را برای شبکه‌های اجتماعی و ایمیل باز کنند.

می‌توانید به‌روزرسانی‌های تبلیغاتی را از طریق اپلیکیشن خود‌تان به مشتریانی که اعلان‌ها را فعال کرده‌اند، ارسال کنید.

عکس مربوط به اپلیکیشن موبایل

Home Depot اپلیکیشنی ارائه کرده است که به مشتریان امکان می‌دهد محصولات را به صورت آنلاین خریداری کنند و آنها را به خانه‌هایشان ارسال کنند یا برای تحویل در فروشگاه رزرو کنند.

  • شماره 16 پشتیبانی از چند زبان

اگر سایت فروشگاهی شما به مشتریانی در یک منطقه‌ی خاص خدمات می‌دهد، دو گزینه برای پشتیبانی از زبان های بیشتر دارید:

  • به گوگل ترنزلیت وابسته باشید.
  • چند نسخه از وب سایت خود برای زبان‌های بیشتر درست کنید.

برای سایت‌های فروشگاهی در ایران بهتر است که به جز زبان فارسی حداقل انگلیسی راهم اضافه کنند.

Xfinity از انگلیسی در زیر دامنه www و اسپانیایی در زیر دامنه es خود استفاده می کند و با استفاده از پیوندهای En و Es در نوار اصلی می‌توان محتوا را از انگلیسی به اسپانیایی تغییر داد.

  • شماره 17 طرح‌های تشویقی

طرح‌های تشویقی باعث می‌شوند مشتریان مجددا از شما خرید کنند. این کار با ارائه‌ی پاداش ها و مزایای مختلف به مشتریان وفادار انجام می شود و می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تخفیف ها
  • هدایا
  • دسترسی انحصاری به محصولات و خدمات
  • امتیازات قابل تبدیل به محصولات و خدمات
عکس مربوط به طرح‌های تشویقی
  • شماره 18 کاروسل‌

بازاریابان در مورد ارزش کاروسل‌های تصویری و ویدیویی در صفحه اصلی اختلاف نظر دارند، ولی عملا می‌بینیم که بسیاری از برندهای بزرگ از آنها استفاده می‌کنند.

فروشگاه های عمده فروشی مانند Walmart، eBay، Home Depot، Samsung، Wayfair، Lowes، Costco، Sam’s Club و Kohls دارای کاروسل هایی با آخرین تبلیغات و خدمات خود هستند.

Chewy یکی دیگر از برندهای آنلاین است که دارای کاروسل در صفحه اصلی است. آنها تخفیف‌هایی برای سفارش‌های ارسال خودکار، غذای سالم حیوانات خانگی، داروهای کک و کنه، بستر حیوانات خانگی و موارد دیگر ارائه می‌کنند.

  • شماره 19 اطلاعات تماس ثابت فروشگاه فیزیکی

اگر برند شما دارای فروشگاه فیزیکی است، می‌توانید با افزودن جزئیات مربوطه به هدر وبسایت، فروش آفلاین خود را افزایش دهید.

این کار به مشتریان این امکان را می‌دهد که قبل از خرید در فروشگاه، خرید آنلاین و رزرو برای تحویل در فروشگاه را امتحان کنند،  همچنین می‌توانند فهرست موجودی فروشگاه را مشاهده کنند.

Costco بر اساس کد پستی شما لینکی به نزدیکترین فروشگاه ارائه می‌دهد. آنها همچنین ساعات کاری فروشگاه را هم نمایش می‌دهند.

  • شماره 20 سیاستهای حفظ حریم خصوصی

سیاست حفظ حریم خصوصی یک سند قانونی است که توضیح می دهد یک شرکت داده‌های شخصی را چگونه جمع‌آوری، استفاده، و به اشتراک می‌گذارد. این سند باید به زبانی ساده نوشته شود که مشتریان بتوانند آن را درک کنند. این بخش باید در یک مکان قابل مشاهده در سایت شما قرار داده شود. همچنین باید به مشتریان اطلاع دهید که سیاست حفظ حریم خصوصی وجود دارد و آنها می‌توانند آن را در هر زمانی مشاهده کنند.

عکس نمونه سیاستهای حفظ حریم خصوصی

فروشگاه آنلاین مایکلز یک پنجره‌ی پاپ آپ نمایش می دهد که به بازدیدکنندگان در مورد استفاده از کوکی‌ها هشدار می‌دهد تا تجربه کاربر را بهبود بخشد و همچنین ترافیک وبسایت را تجزیه و تحلیل کند. سپس بازدیدکنندگان این اختیار را دارند که آن را بپذیرند یا کوکی‌ها را خودشان تنظیم کنند.

کلام آخر

توجه داشته باشید که لازم نیست برای فروش بیشتر چیز جدیدی ابداع کنید. شما می‌توانید با گوش دادن به مخاطبان و آنالیز رقبا و فروشگاه‌های آنلاین بزرگ، چرخه‌ی فروش خود را گسترده‌تر کرده و مشتریان بیشتری جذب کنید. بهتر است با طرح نظرسنجی‌های مختلف ببینید که کاربران چه انتظاری از شما دارند و چه تجربه‌ای برای آنها خوشایندتر است. همچنین به جزئیات توجه کنید. مثلا اجزای مختلف، بیشتر در کدام قسمتهای سایت گنجانده شده‌اند و مخاطب به کدام چینش بیشتر عادت دارد.

با رعایت این نکات می‌توانید تجربه‌ای جالب برای مخاطب فراهم کنید که منجر به فروش بیشتر شما می‌شود.

استفاده از محتویات مرکز سئو بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

منبع: مرکز سئو 

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!
Scroll to Top
اسکرول به بالا