سئو بلک هت

سئو بلک هت یا کلاه سیاه یعنی تکنیک های خطرناکی که باید از آنها دوری کنیم.

اگر 10 سال به عقب برگردیم بسیاری به اشتباه تصور می‌کردند که سئو سایت یک تاکتیک بازاریابی است که تماماً در مورد «تقلب در الگوریتم» است و یا استفاده از تاکتیک هایی است که گوگل فکر کند وب سایت شما بهترین نتیجه برای جستجو می‌باشد. این موضوع هرگز نباید به این شکل می‌بود و سئوکاران باید همیشه تلاش خود را بر ایجاد بهترین نتیجه در وب متمرکز می‌کردند. اما الگوریتم های گوگل در آن زمان پیشرفت کمتری داشتند، به خصوص هنگام شناسایی اسپم های وب.

بسیاری از بازاریابان به طور گسترده‌ای از تاکتیک های سئوی بلک هت برای رتبه بندی وب سایتها استفاده کرده‌اند. با این حال، اوضاع تغییر کرده است. تیم مرکز سئو، متخصص سئو سایت و طراحی سایت در این مقاله سئو به بررسی این نکته پرداخته است که برای خارج نشدن از الگوهای کیفی وبمسترها از چه تکنیک‌هایی باید اجتناب کرد. لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید:

سئوی کلاه سیاه چیست؟

سئو بلک هت چیست؟

سئوی بلک هت تاکتیک هایی هستند که برای رتبه بندی آن دسته از وب سایتهایی که دستورالعمل های موتورهای جستجو را نقض می کنند استفاده می شود. تکنیک‌های سئوی بلک هت تلاش می‌کنند تا الگوریتم‌های موتورهای جستجو را برای بهبود رتبه‌ سایت در SERP دستکاری کنند.
موتورهای جستجو، مانند گوگل و بینگ، به خوبی مشخص کرده اند که چه کارهایی با شرایط و ضوابط آنها در تضاد است. آنها همچنین نتایج احتمالی در صورت نقض دستورالعمل های آنها را کامل و واضح مشخص کرده‌اند.استفاده از روش های سئوی بلک هت می‌تواند منجر به جریمه شدن وب‌سایت شما شود(چه به صورت الگوریتمی باشد و چه منوئال)  یعنی رتبه‌ شما در سایت سقوط می کند و به احتمال زیاد منجر به کاهش ترافیک ارگانیک می شود.

خطرات سئوی بلک هت

استفاده از روش های بلک هت برای رتبه ‌بندی وب‌سایت‌ شما خطرات قابل ‌توجهی دارد، و به همین دلیل است که اکثر سئوکاران چنین رویکردهایی را در نظر نمی‌گیرند و در دنیای  سئو اکثرا این اقدامات را کاملا غیراخلاقی می‌دانند.

اما واقعیت این است که درصد کمی از بازاریابان وجود دارند و احتمالا همیشه خواهند بود که سعی می‌کنند سیستم را فریب دهند تا موفقیت ارگانیک سایت خود را سریع‌تر پیش ببرند.  با این حال، حتی اگر تکنیک های سئوی بلک هت برای وب سایت شما مفید باشد، نتایج آن اغلب کوتاه مدت هستند.

وقتی به دستورالعمل‌های وبمستر گوگل نگاه می‌کنیم، به وضوح می‌توانیم راهنمایی‌های آنها در مورد اصول اولیه سئو را ببینیم:

از حقه‌هایی که برای بهبود رتبه موتورهای جستجو در نظر گرفته شده است خودداری کنید.  یک قانون ساده این است که تا چه حد راحت هستید که فعالیتهایتان را برای یک سایت رقیب یا کارمند گوگل توضیح دهید. کار مفید دیگری که می‌توانید انجام دهید این است که بپرسید: “آیا این کار به کاربران من کمک می کند؟  آیا اگر موتورهای جستجو وجود نداشتند این کار را انجام می‌دادم؟”

وقتی صحبت استفاده از تاکتیک های بلک هت به میان می آید، واقعیت این است که این تکنیک ها به کاربران کمکی نمی کند و اگر موتورهای جستجو وجود نداشتند، هرگز از آنها استفاده نمی‌شد.

3 دلیل برای دوری از سئوی بلک هت

اما اگر سایتی از سئوی بلک هت برای رتبه بندی استفاده کند، بدترین سناریوها چیست؟

با بررسی عمیق‌تر دستورالعمل های وبمستر گوگل، می بینیم که آنها به وضوح بیان می کنند که چنین تخلفاتی “ممکن است منجر به حذف کامل یک سایت از گوگل شود یا تحت تاثیر یک اقدام الگوریتمی یا منوئال اسپمی قرار گیرد.” این دستورالعمل همچنین بیان می کند که “اگر سایتی تحت تأثیر اسپم قرار گرفته باشد، ممکن است دیگر در نتایج Google.com یا در هیچ یک از سایت های شریک Google نمایش داده نشود.”

در حالی که سئو  تماماً در مورد افزایش جستجوی ارگانیک و ترافیک وب سایت است، تاکتیک های بلک هت در واقع می توانند برعکس این اتفاق را رقم بزنند.  برای کمک به درک اینکه چرا باید از چنین رویکردهایی اجتناب کنید، این موضوع را در قالب سه نکته کلیدی مطرح کرده‌ایم که عبارتند از:

1.می‌تواند بر رتبه بندی و بازدید از طریق جستجوی شما تأثیر منفی بگذارد

دلیل شماره یک برای عدم استفاده از تاکتیک های سئوی بلک هت این است که در نهایت منجر به از دست دادن رتبه جستجو، بازدید و ترافیک سایت شما می‌شود.

فقط به موارد زیر نگاهی بیندازید. این میزان نمایش سایتی است که از روش‌های غیرطبیعی استفاده کرده و در نتیجه تأثیر منفی گذاشته است:

black-hat-seo

…:::: ارائه خدمات سئو در کرج با آخرین اصول گوگل 2023 + قیمت رقابتی ::::…

هنگامی که یک وبسایت ترافیک و بازدید را از دست می‌دهد، معمولاً تغییرات آماری و میزان سود شرکت‌هم روند مشابهی را طی می‌کنند.

این به خودی خود می‌تواند به معنای کاهش درآمد یک کسب و کار باشد و منجر به از دست دادن شغل یا حتی تعطیلی کل کسب و کار شود. در بهترین حالت، کاهش شدید ترافیک ارگانیک به این معنی است که باید سرمایه‌گذاری بیشتری در PPC  یا سایر رسانه‌های پولی انجام شود.

تاکتیک‌های سئو بلک هت می‌توانند باعث کاهش عملکرد یک وب‌سایت یا در نتیجه یک اسپم یا فیلتر الگوریتمی شوند، که در ویدیو زیر می‌توانید با هر دو بیشتر آشنا شوید:

2.نتایج بلندمدتی را به همراه نخواهد داشت

حتی در مواردی که رتبه‌بندی و عملکرد ارگانیک در ابتدا با استفاده از روشهای دستکاری افزایش می‌یابد، این نتایج به ندرت ماندگار هستند.

ممکن است مدتی طول بکشد تا Google تشخیص دهد که یک سایت رویکردهای غیراخلاقی دارد (دلیل این موضوع ممکن است این باشد که بررسی به شکل منوئال نیاز است یا اینکه الگوریتم اصلی به روز شده است) اما وقتی این اتفاق بیفتد، از دست دادن ترافیک اجتناب‌ناپذیر است.

شاید تنها چیزی که بدتر از دست و پا زدن برای کسب رتبه‌ی یک سایت باشد، دیدن رتبه و ترافیک مصنوعی است که در آینده‌ی نزدیک به طور ناگهانی کاهش می‌یابد. کسب‌وکارها به قابلیت پیش‌بینی نیاز دارند و تاکتیک‌های بلک هت نمی‌توانند این قابلیت را ارائه دهند.

3.معمولاً منجر به تجربه کاربری ضعیف می شود

در  وبینار فنی تکنیکال در مقابلUI/UX ، باستیان گریم نظرش را در مورد تغییر میزان اهمیت UX برای سئو در طول زمان به اشتراک گذاشت و اظهار داشت:

چیزی که مشخص شد این است که گوگل لزوماً سعی نمی‌کرد سایت‌هایی را رتبه‌بندی کند که بهترین سئو را انجام داده‌اند، بلکه سعی می‌کرد تجربه‌ای مناسب که مردم از آن راضی بودند ارائه دهد .

سئو باید تجربه کاربر در یک سایت را در نظر بگیرد و برای ارائه بهترین محتوا و بهترین UX تلاش کند. با این حال، تاکتیک های بلک هت دقیقا برعکس عمل می کند. آنها برای موتورهای جستجو (حداقل آنچه فکر می کنند موتورهای جستجو می خواهند ببینند) به جای کاربران بهینه سازی می‌کنند. این به خودی خود می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

اعتماد، نقش مهمی در موفقیت جستجو دارد. اگر موتورهای جستجو نسبت به کاربران در اولویت قرار داده شوند احتمال زیادی وجود دارد که توانایی سایت برای تغییر وضعیت به میزان قابل توجهی محدود شود.

9 روش سئوی بلک هت که باید از آنها اجتناب کنید

اگر به تازگی در سئو شروع به کار کرده‌اید، اغلب دشوار است که بدانید از کدام روش‌ها باید  و از کدام روش‌ها نباید استفاده کنید. در حالی که بسیاری از اصول اولیه استراتژی های سئو وایت هت(کلاه سفید) واضح هستند،  تاکتیک های پیشرفته تر نیاز به توجه بیشتری به جزئیات دارند.

با این حال، مطمئن شوید که توصیه‌های درست را دنبال می‌کنید. برخی از تاکتیک‌های توصیه‌شده در وبلاگ‌ها، گروه‌های شبکه‌های اجتماعی یا دیگر ارتباطات شما ممکن است مانند استراتژی‌های «پیشرفته» به نظر برسند، اما در واقعیت، شما را به سمت تکنیک‌های بلک هت سوق می‌دهند.

هرچه بیشتر در مورد تاکتیک‌هایی که می تواند برای سایت شما فاجعه ایجاد کند بیشتر اطلاعات کسب کنید، شناسایی و دوری از آنها آسان تر خواهد بود. در اینجا 9 تاکتیک وجود دارد که دستورالعمل‌های وب‌مستر گوگل را نقض می‌کنند و در سال 2020 نباید از آنها استفاده کنید:

  1. پر کردن کلمات کلیدی (کلید واژه اضافی)
  2. تولید خودکار/محتوای تکراری
  3. متن مخفی
  4. صفحات درگاه/دروازه (Gateway pages)
  5. پنهانکاری (cloaking)
  6. پیوندهای پولی/دستکاری شده
  7. استفاده نادرست از داده‌های ساختاریافته و ریچ اسنیپت ها
  8. تغییر مسیرهای گمراه کننده (redirect)
  9. سئوی منفی

پر کردن کلمات کلیدی یا کلید واژه اضافی

تکرار بیش از حد کلمه(های) کلیدی اصلی به شما در رتبه‌بندی کمکی نمی‌کند. همه این نکته را می‌دانند که استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی تقریباً همیشه نتیجه معکوس خواهد داشت.

سئوکاران بلک هت گاهی اوقات سعی می کنند با قرار دادن یک کلمه کلیدی به طور غیر طبیعی در یک صفحه، رتبه سایت را دستکاری کنند. تکرار کلمات غیرطبیعی اغلب در بلوک‌های تصادفی رخ می‌دهد که خارج از محتوای اصلی است یا در پاراگراف‌هایی قرار می‌گیرند که وقتی آنها را با صدای بلند می‌خوانید هیچ معنایی ندارند.

در اینجا نمونه ای از محتوای حاوی کلمات کلیدی است که گوگل ارائه می دهد:

..::مطالعه بیشر: آموزش سئو سایت فروشگاهی ::..
سئو کلاه سیاه
…::: حتما مطالعه کنید: 8 فاکتور رتبه‌بندی گوگل کدامند؟ :::…

تولید خودکار/تکرار محتوا

ایجاد محتوای عالی آسان نیست، اما هیچ شکی وجود ندارد که همچنان یکی از سه فاکتور برتر رتبه بندی گوگل باقی مانده است .

یک تکنیک رایج بلک هت، تولید خودکار محتوا برای رتبه‌بندی تعداد زیادی از کلمات کلیدی است، بدون اینکه قابل حذف شدن باشند و یا محتوای مفید و منحصر به فرد ایجاد کند . یک مثال می تواند تعداد زیادی از صفحات مشابه برای مکانهای مختلف باشد که از یک محتوا برای همه استفاده می شود و فقط نام تغییر می کند

مطمئن شوید که برای جلوگیری از مشکلات ناشی از کیفیت پایین یا تکرار صفحات ، روی سئوی محتوایتان وقت کافی می‌گذارید .

متن پنهان

متن پنهان متنی است که هم رنگ پس‌زمینه است که در خارج از صفحه یا پشت یک تصویر قرار گرفته است و به طور هدفمند از CSS برای مخفی کردن آن از کاربران استفاده می کند یا حتی از اندازه فونت صفر استفاده می‌کند. این روش، فریبنده است اما گاهی اوقات برای قرار دادن کلمات کلیدی از آن استفاده می‌شود. بسیاری از بازاریابان لیست طولانی از کلمات کلیدی را به این شکل ارائه می‌کنند و می‌خواهند محتوایشان در SERP رتبه‌ کسب کند.

اما آنچه ما در اینجا در مورد آن صحبت می‌کنیم تلاش واضحی برای پنهان کردن متن به طور کامل است، و این در مورد متنی که در آکاردئون، در زبانه ها یا به صورت پویا با استفاده از جاوا اسکریپت بارگذاری می شود صدق نمی‌کند. ما هرگز اضافه کردن متن مخفی به صفحات خود را توصیه نمی‌کنیم. کراولرهای ‌ موتورهای جستجو در حال حاضر بسیار پیچیده‌تر هستند و می‌دانند که شما سعی دارید که کلمات کلیدی را به شکل غیرطبیعی استفاده کنید.

صفحات درگاه/دروازه ( Gateway pages)

ایجاد صفحاتی که عبارات جستجوی خاصی را برای محتوا هدف قرار می دهند و فقط به عنوان یک قیف به یک صفحه دیگرعمل می کنند، نقض دستورالعمل های گوگل در نظر گرفته می شود. این نوع صفحات به صفحات دروازه یا گیت وی معروف هستند.

هر محتوایی در سایت شما باید هدف خاصی داشته باشد، و شما نباید صفحاتی را برای رتبه بندی کلمات کلیدی که مرتبط نیستند ایجاد کنید.

نمونه هایی از این موارد عبارتند از:

  • ایجاد صفحاتی برای هدف قرار دادن کلمات کلیدی جغرافیایی در مکان هایی که کسب و کار شما حضور فیزیکی ندارد و کاربران را به  صفحه هدایت می کند.
  • صفحاتی که صرفاً برای رتبه بندی جستجو ایجاد شده اند و نه پاسخگویی به نیاز کاربر.

برای انسان‌ها تولید محتوا کنید، نه موتورهای جستجو.

پنهان کاری (cloaking)

Cloaking تاکتیکی است که شامل ارائه‌ محتوا یا URL های مختلف به کاربران و موتورهای جستجو می‌شود که اساساً تجربه متفاوتی را در هر یک ارائه می‌دهد.

این کار تلاش واضحی است برای کسب رتبه‌ی یک صفحه بر اساس محتوای ایجاد شده برای موتورهای جستجو،  در حالی که همزمان کاربران را به سمتی کاملا متفاوت هدایت می‌کند.  این یک عمل فریبنده است و شامل نقض دستورالعمل های موتورهای جستجو می شود.

تلاش خود را بر طراحی بهترین تجربیات ممکن برای کاربران خود متمرکز کنید تا شانس خوبی داشته باشید که موتورهای جستجو نیز صفحه شما را دوست داشته باشند.

پیوندهای پولی/دستکاری شده

لینک های تقلبی یکی از رایج‌ترین انواع سئوی بلک هت هستند، و این موضوعی است که اغلب سردرگمی‌های زیادی ایجاد می کند.

برای بسیاری از بازاریابان منطقی و ساده است که شما باید محتوایی بنویسید که برای کاربران شما مفید باشد و نباید متن خود را مخفی کنید. اما موضوع ساخت لینک کمی پیچیده است.

نکته اصلی این است که لینکها باید جایگاهشان را به دست بیاورند، به ویژه وقتی در نظر بگیریم که آنها راه‌های قابل اعتمادی برای رفتن از یک وب سایت به وب سایت دیگر هستند. یعنی شما باید از روش های زیر دوری کنید:

  • لینک های پولی (حمایت شده) که حاوی ویژگی rel=”nofollow” یا rel=”sponsored” نیستند
  • تبادل لینک بیش از حد
  • اسپم نظرات وبلاگ
  • اسپم انجمن
  • بازاریابی مقاله یا کمپین برای پست در مقیاس بزرگ
  • لینک سازی خودکار
  • اسپم ، سایت‌های نشانه‌گذاری، و  وب پروپرتیز 2.0
  • لینک های پاورقی یا  لینک های نوار کناری سایت
  • لینک هایی که از تطابق دقیق یا متن انچر (anchor) تجاری استفاده می‌کنند
..:: مطالعه بیشتر :: اهمیت سئو سایت برای کسب و کار ::..

استفاده نادرست  از داده های ساختاریافته و ریچ اسنیپت ها

در حالی که  داده های ساختاریافته می توانند به تعریف موجودات، اقدامات و روابط آنلاین کمک کنند، یک تاکتیک رایج بلک هت استفاده یا سوء استفاده از این نوع نشانه گذاری است.

این موضوع به معنای استفاده از داده‌های ساختاریافته برای ارائه‌ی اطلاعات واقعی اما نادرست است – به عنوان مثال، کسانی هستند که تلاش می‌کنند داده‌های ساختاریافته‌تری را برای سایت خود ایجاد کنند  بسیاری از بازاریابان نظرات جعلی می نویسند و در نظرسنجی، 5 ستاره دریافت می‌کنند و موجب تقویت موقعیت SERP کسب و کار خود شوند. و در نهایت از CTR بالاتر لذت می‌برند.

مانند سایر تاکتیکهای این لیست، این کار یک فریبکاری محض است و روشی است که به هیچ وجه نباید در نظر بگیرید.

تغییر مسیر(Redirect)های گمراه کننده

چه صفحه‌ای قدیمی‌ داشته باشید که در حال به روز رسانی آدرس آن هستید و چه برای انتقال کامل سایت آماده می‌شوید، استفاده از ریدایرکت، بخش رایجی از روند سئو است و هیچ ایرادی در این زمینه وجود ندارد. این روش برای اطمینان از این موضوع است که سایت شما به خوبی سازماندهی شده و به راحتی توسط کاربران و کراولرهای موتورهای جستجو قابل دسترسی است.

با این حال، مانند پنهان کاری، از ری‌دایرکتهای گول‌زننده‌هم برای فریب دادن موتورهای جستجو و نمایش محتوای متفاوت با آنچه کاربر می‌بیند، استفاده می‌شوند. اغلب اوقات یک موتور جستجو صفحه اصلی را ایندکس می‌کند، در حالی که کاربران به URL مقصد دیگری هدایت می‌شوند. دستورالعمل‌های وب‌مستر گوگل به‌طور خاص تغییر مسیرهای گمراه کننده را به عنوان یک تاکتیک بلک هت فهرست می‌کند که دستورالعمل‌ها را نقض می‌کند.

سئو منفی

اشتباه است اگر فکر کنیم که تمام تاکتیک های سئوی بلک هت فقط برای کسب رتبه‌ی سایت مد نظر ما استفاده می‌شوند.

برخی از سئوکاران غیراخلاقی از سئو منفی برای کاهش رتبه‌ رقبای خود استفاده می کنند به این شکل که دستورالعمل‌های Google را در سایت دیگران نقض می‌کنند، نه خودشان.

در عمل، یعنی نشان دادن تعداد زیادی لینک غیرطبیعی به دامین شخص دیگر، به این امید که به دلیل آن جریمه شوند.

با توجه به اینکه گوگل در نادیده گرفتن پیوندهایی که از چنین حملاتی نشات می گیرند بهتر شده است، این کار خیلی رایج نیست،اما مهم است که از این موضوع آگاه باشید و به طور منظم لینک پروفایل خود را تجزیه و تحلیل کنید.

نحوه گزارش سئو کلاه سیاه

ممکن است با خواندن این راهنما سؤال زیر را از خود بپرسید:
اگر متوجه شوید یکی از رقبای خود از تاکتیک های بلک هت استفاده می کند و جریمه نمی شود، چه؟

زمانی که فکر می‌کنید یک وب‌سایت به دلیل لینک های پولی، اسپم یا سایر موارد ممنوعه رتبه‌بندی می‌شود، می‌توانید یک گزارش اسپم برای Google ارسال کنید .گزارش یک سایت منجر به اقدام مستقیم نمی‌شود، اما شما تشخیص الگوهای اسپم را بهبود می بخشید.

به عنوان یک بازاریاب، مأیوس‌کننده است که متوجه شوید یک وب سایت در حال فریب دادن سیستم و فرار از آن است. در حالی که گوگل هر روز در جلوگیری از رتبه‌بندی چنین سایتهایی بهتر می‌شود، هنوزهم سایتهایی وجود دارند که با استفاده از تاکتیک های بلک هت عملکرد خوبی دارند. 

اما بسته به میزان اسپم هایی که سایت‌های دیگر استفاده می‌کنند، این احتمال وجود دارد که در آینده‌ی نه چندان دور و پس از به‌روزرسانی الگوریتم های دیگر، مشمول جریمه شوند.

تنها چیزی که باید متوجه شویم این است که تاکتیک های سئوی بلک هت خطری واقعی برای هر وبسایتی است که از آنها به عنوان راهی برای رتبه بندی در SERP ها استفاده می‌کند.

در حالی که آنها به هیچ وجه به اندازه‌ی گذشته مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، هنوز هم سئوکارانی هستند که این مسیر را دنبال می‌کنند و کسب‌وکارها را به این باور می‌رسانند که این روش ها از نظر اخلاقی درست هستند، در حالی که در واقعیت، تکنیک‌های مورد استفاده نقض آشکار دستورالعمل‌های گوگل هستند.


در مجموع، توصیه می کنیم از تاکتیک های بلک هت در سایت خود اجتناب کنید. اگر برای نمایش بیشتر سایت خود کمک می‌خواهید، حتماً  یاد بگیرید که چگونه وب‌سایت خود را  با استفاده از تکنیک‌هایی که ناقض دستورالعمل‌های وبمستر Google نیستند، رتبه‌بندی کنید.

استفاده از محتویات مرکز سئو بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

تهیه و ترجمه: مرکز سئو
منبع

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!
Scroll to Top
اسکرول به بالا