سئو منفی

این مقاله در مورد سئو منفی هستش که این روزا همه متخصصین سئو درگیرش هستن، متاسفانه در حوزه‌های پر رقابت از طرف رقبا شاهد حملات سئو منفی زیادی هستیم. ما تو مرکز سئو، اواخر تو بعضی از پروژه‌ها خیلی درگیر این نوع حملات بودیم، بخاطر این تحقیقات زیادی کردیم و سعی کردیم نتیجه تحقیقاتمونو در قالب یک مقاله مفید جمع‌بندی کنیم. امیدواریم که برای شما هم مفید باشه.

کار تیم ما، طراحی سایت و سئو در کرج هستش. اگر نیاز به خدمات سئو، مشاوره سئو یا طراحی سایت داشتین حتما باهامون تماس بگیرید.

سئو منفی چیست و چگونه با آن مقابله کنیم؟
فهرست مطالب این مقاله مخفی

سئو منفی چیست؟

به هر عمل مخربی که برای تخریب رتبه بندی سایت رقیب انجام میشه، سئو منفی میگن.

…::: حتما مطالعه کنید: 8 فاکتور رتبه‌بندی گوگل کدامند؟ :::…
what-is-negative-seo

نمونه ای از پیشنهادات ارائه شده از خدمات سئو منفی در سایت reddit

GSA SER (GSA Search Engine Ranker) ابزاری برای ایجاد لینک های اسپم خودکار است. 

انواع حملات منفی سئو

در این بخش از مقاله به شایع ترین حملات سئو منفی پرداختیم:

  • هک کردن یک وب سایت

این روش احتمالا کارآمدترین و در عین حال پرهزینه ترین تکنیک سئو منفی باشه. در عکس زیر یک مثال از هک شدن یک وبسایت میبینیم. با هک کردن سایت میشه کل عملیات یه سایت رو در دست گرفت و کاملا از نتایج جستجو حذفش کرد.

..::مطالعه بیشر: آموزش سئو سایت فروشگاهی ::..
سئو منفی چیست؟

…:::: ارائه خدمات سئو در کرج با آخرین اصول گوگل 2023 + قیمت رقابتی ::::…

  • ایجاد بک لینکهای مخرب با انکر تکست های اسپم

هکرها از لینک فارم ها، نرم افزارهای خودکار و PBNها بطور گستره برای تولید چند صدهزار لینک مخرب استفاده میکنن.

سئو منفی

…::: سفارش تولید محتوا در کرج با قیمت رقابی 1402 :::…

  • حذف محتوای سایت و ایجاد محتوای تکراری

این روش شامل، تولید محتوای تکراری روی کل سایت یا قسمتی از اون، تولید هات لینک و مطالب جعلی روی سایت میشه.

انواع سئو منفی
  • ارسال نظر منفی درباره سایت

این روش باری از بین بردن اعتبار دامنه سایت یا برند استفاده میشه ولی در نهایت منجر به کاهش ترافیک سایت میشه.

انواع سئو منفی سایت
..::مطالعه بیشر: تفاوت سئو و شبکه های اجتماعی ::..
  • حذف بک لینک های سایت

هکرها ممکنه پروفایل بک لینک سایت شمارو هدف قرار بدن و با مدیران کسب و کارهای طرف حساب شما ارتباط برقرار کنن ومتقاعدشون کنن که بک لینک هارو از رو سایتشون حذف کنن.

سئو منفی سایت

بعضا تکنیک های سئو منفی از روش های بالا هم فراتر میره، برای مثال ارسال درخواست های جعلی DMCA.

توجه: DMCA  یک قانون حق نسخه برداری ایالات متحده است که دستورالعمل هایی برای حفظ امنیت خدمات آنلاین در برابر نقض حق کپی رایت ارائه می دهد. گوگل یک فرم گزارش ویژه برای آن دارد.

اما قبل اینکه بحث‌رو ادامه بدیم و عمیق تر بشیم، تاکید میکنم که مفهوم سئو منفی خیلی جای بحث داره که تو این بخش از مقاله در موردشون بیشتر توضیح میدیم.

  • شناسایی و اثبات حملات سئو منفی سخته

 

در کل اثبات حملات سئو منفی کار دشواریه، بخصوص مواقعی که سایت ضعیف باشه یا بک لینک سازی زیادی کرده باشن. بعضی مواقع مدیران سئو معتقدن که قربانی حملات سئو منفی شدن اما سایر شرایطی که ممکنه علت افت رتبه سایت باشه رو در نظر نمیگیرن. مثلا دلیلش میتونه یکی از این موارد باشه:

  1. آپدیت الگوریتم های گوگل
  2. فیلتر شدن سایت توسط الگوریتم ها

ماری هاینز، مشاور سئو در سایت mariehynes.com تو این زمینه میگه:

ما مشتریان زیادی داشته‌ایم که کاملاً معتقد بودند که از افت رتبه رنج می‌برند، زیرا یک رقیب لینک های غیرطبیعی ایجاد کرده است که سایتشان را هدف قرار داده است. و تقریباً در هر مورد، می‌توانیم توضیح قابل قبول دیگری برای افت رتبه‌بندی پیدا کنیم.

این به این معنیه که نباید خیلی سریع و قطعی در مورد سقوط رتبه‌ی سایت نتیجه بگیرید. اول باید مطمئن بشید که سایت 100% مطابق دستورالعمل های گوگل سئو شده باشه، همینطور باید کاملا مراقب پروفایل بک لینک سایت خودتون باشید. بررسی بک لینک ها خیلی مهمه چون ممکنه اون سایت از طریق گوگل شناخته شده باشه و اثر مخربی روی سایتتون بذاره. تو این رابطه جان مولر میگه:

معمولاً مواردی که من می بینم که چیزی در مورد سئو منفی در حال رخ دادن است، مواردی هستند که وقتی به صورت منوئال به آنها نگاه می کنید، می گویید خوب، به نظر می رسد که شخصی این لینکها را در گذشته ایجاد کرده است. و این واقعاً رقیب نیست، بلکه شاید شرکت SEO است که برای خود سایت کار کرده است.

محتوای وب سایتتون باید همیشه بهینه، جذاب و کاربر محور تولید بشه و پروفایل بک لینک سایتتون باید حتما قابل اعتماد و بسیار طبیعی باشه.

  • چرا کارایی سئو منفی قابل بحثه؟

گوگل معتقده که سئو منفی مخصوصا از روش تولید بک لینک های مخرب نمی‌تونه زیاد کارآمد باشه. در زیر صحبت جان مولر رو در این باره میبینیم.

سئو منفی

بنابراین آیا حملات سئو منفی واقعا تاثیری روی سایت دارن؟
واقعا جواب این سوال مشخص نیست. در واقع گوگل توانایی تشخیص بک لینک های مخرب و بک لینک هایی که مدیران سئو ایجاد میکنن رو داره. در مجموع حمله به سایت های ضعیف و دارای محتوای کم و بی کیفیت خیلی آسون‌تره. یعنی اگه ساختار سایت شما چه از نظر سئو تکنیکال و چه از نظر سئو داخلی و محتوایی ضعیف باشه، تخریب رتبه بندی راحت تره. معنی این حرف این نیست که سایت های قوی نمی‌تونن مورد حملات سئو منفی قرار بگیرن، این وب سایت ها هم بهشون حمله میشه اما هکرها برای عملیاتی کردن سئو منفی روی سایت های قوی‌تر باید از نظر مادی و زمانی بیشتری هزینه کنن تا بتونن رتبه بندی‌شون رو تخریب کنن.
ماری هاینس در این باره میگه:

اگر یک رقیب در حال ساخت یک لینک اسپم به سایت شما باشد، این کار بسیار هزینه‌بر است و به جای آسیب رساندن به سایت شما، احتمال بیشتری برای کمک به رتبه‌بندی شما خواهد داشت.در تمام سال‌هایی که به بررسی لینک‌ها و کمک به وب‌سایت‌هایی که افت ترافیک را تجربه کرده‌اند اختصاص داده‌ام، فقط می‌توانم یک مورد را به یاد بیاورم که واقعاً احساس می‌کردم لینک‌هایی که از طریق سئو منفی ایجاد می‌شوند مقصر هستند.

  • راه شناسایی و تخریب حملات سئو منفی

بعد از جواب سوال سئو منفی چیست و آشنایی  با انوع حملات سئو منفی، میرسیم به بخش سوم و مهم مقاله، یعنی چطوری از سئو منفی جلوگیری کنیم؟ در اینجا راه‌های رایج جلوگیری از سئو منفی رو باهم بررسی میکنیم.

هکر ها از روش های مختلفی برای حمله به سایت شما و خارج کردنش از نتایج SERP گوگل استفاده می‌کنن. بهترین روش برای مقابله و تخریب حملات سئو منفی، شناسایی و پیشگیریه که اینجا چند مورد از روش‌هاش رو بهتون میگیم.

  • راه حل اول، جلوگیری از هک شدن سایت

خیلی به ندرت پیش میاد که یک سایت بطور کامل هک بشه، معمولا هکرها بخشی از سایت رو با اسپم کردن از کار میندازن. بعنوان مثال با تخریب روی نقشه‌ی سایت شما بدون اینکه شما فوری متوجه بشین، اهدافشون رو پیش می‌برن.
برای رفع این مشکل بصورت دوره ای میتونین notification های سرچ کنسول رو تنظیم کنید یا با نرم افزارهای مثل site audit یا screaming frog سایت رو مرتبا بررسی کنید. برخی سایتها هستن که وبسایت شمارو بصورت رایگان اسکن میکنن تا ببینید مشکل هک شدن یا ویروسی شدن دارید یا نه. مثل سایت https://isithacked.com/) و در نهایت اگر این اتفاق براتون افتاد و کاری نتونستین انجام بدین میتونین از طریق روش FTC Complaint Assistant یک گزاش هک شدن به گوگل ارسال کنید.

  • راه حل دوم، مبارزه با بک لینک های مخرب جعلی

جان مولر در اینباره میگه:

ممکنه گوگل سئو منفی رو بعنوان تکنیک های سئو بلک هت در نظر بگیره، اما به گفته‌ی خودش شما تو این مواقع می‌تونین از امکان disavow استفاده کنید و بصورت دستی بعد از شناسایی بک لینک های مخرب، اونا رو به گوگل اعلام کنید.

روند کار لینک های مخرب چطوریه؟

در این بخش از مقاله، 2 نمونه از کمپین های سئو منفی برای ایجاد بک لینک های مخرب رو باهم بررسی میکنیم.

  • مثال 1

    در بازه زمانی 3 ماه از اکتبر 2018 یک سایت شرکتی معمولی با افزایش بک لینک ها از تعداد 275 به 341824 مواجه شد. در نهایت مدیر سئو با بررسی عمیق تر بک لینک ها متوجه مخرب بودن اونا شد و مجبور شد به صورت دستی اونارو disavow کنه. متاسفانه این کار هم عملی کردنش خیلی زمان بره و هم از بین رفتن تاثیر بک لینکها.

  • مثال 2

    یک نمونه حملات سئو منفی هست که حتی تا امروز هم ادامه داره. این حملات روی سایت SEMrush انجام میشن و از نوامبر 2019 مدیران این سایت شاهد افزایش بک لینک های تخریبی هستن. با توجه به اعتبار این سایت، این حملات تاثیر آشکاری روی نتایج این سایت نداشته، اما همچنان مدیران سئوی این سایت مشغول خنثی کردنشون به صورت دستی هستن. با استراتژی ای که مدیران سئو چیدن، بیشتر حملات تخریبی به یک صفحه خالی هدایت میشن.

راهکار حفاظت یک وب سایت در مقابل بک لینک های مخرب

تو این بخش، بعضی از اقدامات تاثیرگذار برای مقابله با بک لینک های مخرب رو باهم بررسی میکنیم:

  • بصورت دوره ای از ابزارهای بررسی بک لینک ها استفاده کنید
  • مراقب toxic score سایتتون باشید
  • جایگاه، امتیاز و روند سایتتون رو مرتبا بررسی کنید

اگر بک لینک های مخرب شناسایی میکنید حتما بصورت دستی disavow کنید

  • راه حل سوم، شناسایی محتوای تکراری

محتوای تکراری بعضی مواقع ممکنه باعث پنالتی شدن سایت بشه. و هکرها با ساخت چندین کپی از محتوای سایت شما می‌تونن باعث تخریب سایتتون بشن. حتما با ابزارهایی مثل Copyscape بصورت دوره ای محتوای سایتتون رو بررسی کنید. اگر محتوای تکراری پیدا کردین، یکی از کارهای زیر رو انجام بدین:

  • با هاستینگ تماس بگیرید و مساله رو توضیح بدن
  • یه گزارش و درخواست به گوگل ارسال کنید
  • راه حل چهارم، پیدا کردن و گزارش نظرات مفنی درباره‌ی سایت شما

این مورد از حملات سئو منفی شاید کمترین اثر رو در بین تکنیک های سئو منفی داشته باشه. نظرات منفی تقریبا غیرممکنه که به اعتبار یک سایت یا شرکت بزرگ آسیب بزنه اما شاید به سایت های کوچک آسیب برسونه. به هر حال خود گوگل گفته که این کامنهای منفی میتونه به نتایج سایت شما آسیب برسونه. به همین خاطر یکی از وظایت تیم یا مدیر سئو بررسی کردن نظرات منفی هستش و اونا میتونن با ابزارهای آنلاین اینکار رو انجام بدن، مثلا: برند مانیتورینگ سمراش. اگر مطمئن شدید که یک دیدگاه جعلیه حتما اول به مدیر سایت گزارش بدید.

  • راه حل پنجم، گزارش درخواست جعلی حذف بک لینک

یکی دیگه از وظایت تیم سئو اینه که مراقب بک لینک های با ارزش خودش باشه. هکرها ممکنه که با شناسایی پروفایل بک لینک شما شروع به ارسال درخواست لغو به سایتی که لینکسازی کردین بکنن و هیچ تضمینی هم وجود نداره که مدیر اون سایت اینکارو انجام نده. برای ردیابی بک لینک هاتون میتونین از ابزار SEMrush Backlink Audit استفاده کنید.

پرسش و پاسخ از یک متخصص سئو منفی

تو این بخش از مقاله می‌تونین نظر رالف سیبولد، متخصص مقابله با سئو منفی رو ببینید.

س. با توجه به تجربه ی خودتان یک مورد معمول از یک کمپین سئو منفی واقعا کارآمد چیست؟ معمولا شامل چه مواردی می شود؟ 

چند الگو وجود دارد که کاملاً خوب کار می کنند. 

“ساده ترین” سرقت تصویر از تعداد زیادی دامنه با TLD “از فاصله بسیار دور” است. به عنوان مثال، سایت شما domain.de است و دامنه هایی که به آن لینک می شوند از .gq، .tk، .cc و غیره می آیند. 

همچنین «The Globe» و الگوهای مشابه (webhostlist.in) رتبه‌بندی را کاهش می‌دهند. 

توجه: گلوب (theglobe.net) یک وب سایت اسپم است که لینک های مخرب  ارسال می کند و از سال 2006 شروع به کار کرده است.

سرقت محتوا و اختلاط محتوا با پورن، کازینو یا موارد پزشکی همراه با موارد متعارف که به وب سایت اصلی اشاره می کنند، الگوهای بسیار معمولی سئو منفی هستند. 

ری دایرکت از وب سایت های بد به یک وب سایت بسیار خوب نیز بسیار مؤثر است.

س: به طور متوسط ​​سالانه چند مورد سئو منفی را مشاهده می کنید؟

من تعداد زیادی دزدی تصویر و لینکهایی از سایت هایی مانند “The Globe” می بینم. من همچنین اغلب تغییر مسیرها را می بینم. موارد متعارف کمتر دیده می شوند، من 2-3 بار در سال با آنها برخورد می کنم. 

س. سخت ترین مورد سئو منفی که باید با آن دست و پنجه نرم کنید چه بود؟ 

الف. لینکهای منفی همراه با محتوای اسپم در یک سایت تجارت الکترونیک. هر محتوای جدید به سرقت رفت و در وب سایت های مختلف از TLD های مبهم قرار گرفت. 

هنگام بازدید از وب‌سایت برای اولین بار، فهرستی از محصولات حاوی محصولات/مقالات از وب‌سایت اصلی، به‌علاوه تکه‌هایی از متن از صفحه وب اصلی وجود داشت. دومین بازیابی وب سایت منجر به ایجاد یک سایت دوستیابی با تغییر مسیرهای متعدد شد. این بدان معنی است که صفحه اصلی حتی در SERP ها برای نام تجاری وجود نداشت. 

حدود 7 ماه طول کشید تا از شر آن خلاص شویم و یک راه حل کار برای مشتری ایجاد شود. تقریباً هر روز سرقت محتوا را به Google گزارش می‌دادیم تا نتایج خوبی به دست آوریم. 

س. وب مسترها و صاحبان سایت چقدر قضاوت می کنند که سئوی منفی آنها را تحت تأثیر قرار داده است در حالی که در واقع رتبه آنها به دلیل پروفایل بک لینک ضعیف و محتوای ضعیف/بهینه نشده در وب سایت کاهش یافته است؟ 

اوه، من اغلب این را می بینم. زمانی که الگوهای منفی عمداً توسط شخصی تنظیم می شود، آن را سئو منفی می نامم.

افکار نهایی

اگر به تمام اقدامات مرتبط با سئو منفی نگاه کنیم، خواهیم دید که ایجاد بک لینک های اسپم (سمی)، تکرار محتوا و ارسال نظرات جعلی ارتباط واقعی با سئو دارد. تمام تاکتیک های دیگر، در واقع، بیشتر در مورد هک ساده و کلاهبرداری هستند. در مجموع، سئو منفی واقعاً می تواند مضر باشد. دامنه پیامدهای آن به پیش شرط های مختلفی بستگی دارد. تنها راه محافظت در برابر آن این است که تمام اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهید تا هر حمله ای مستقیماً خنثی شود. به طور مداوم وب سایت خود را با استفاده از ابزارهای مختلف بررسی کنید تا از مشکلات احتمالی که ممکن است گهگاه ظاهر شوند آگاه شوید. امیدوارم از خواندن لذت برده باشید! اگر تا به حال حمله منفی سئو را تجربه کرده اید، در نظرات به ما بگویید. 

استفاده از محتویات مرکز سئو بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

تهیه و ترجمه: مرکز سئو

منبع

مقالات مرتبط:

…::: مقاله پیشنهادی : وب سایت چیست و چگونه کار می کند؟ :::…
…::: مقاله پیشنهادی : وب سایت چیست و چگونه کار می کند؟ :::…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!
Scroll to Top
اسکرول به بالا