7 استراتژی برتر سئو برای سایت فروشگاهی

حدود 20 میلیون سایت فروشگاهی درسرتاسر اینترنت وجود دارد و انتظار میرود که  در 15 تا 20 سال آینده بیش از 90 درصد از کل خریدها از طریق بسترهای آنلاین انجام شود. با این ارقام احتمالا اکثر شما متوجه شده‌اید که چگونه استارتاپ‌هایی مانند آمازون، فلیپ کارت و غیره در یک بازه زمانی کوتاه به غول‌های بازار تبدیل شدند. بله، دلیل آن رشد سریع تقاضا برای خرید آنلاین است. اما آیا می دانید که برای تسلط بر بازار تجارت الکترونیک، جدای از داشتن محصولات و مهم‌تر از آن خدمات  باکیفیت، چه چیزی بیشترین اهمیت را دارد؟ این که فروشگاه آنلاین شما باید در جایگاه های بالای نتایج جستجوها ظاهر شود – اینجاست که سئو سایت فروشگاهی  مهم می شود !!

در این مقاله سئو تیم مرکز سئو، متخصص سئو سایت و طراحی سایت، آخرین و برترین استراتژی های سئو سال 2022 مخصوص آموزش سئو سایت فروشگاهی را آورده است، لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید:

7 استراتژی برتر سئو سال 2022

هرچند فرآیند سئو یا بهینه سازی موتور جستجو برای انواع وبسایت‌ها بسیار مهم است، اما تأثیرش در سایت‌های فروشگاهی چشمگیرتر است. این به این دلیل است که در فرآیند خرید آنلاین مردم معمولا محصول مورد نیاز را جستجو می کنند و نه یک برند یا پلتفرم خاص. از این رو، لازم است که وب سایت خود را در رتبه های برتر موتور جستجو قرار دهید تا قبل از وب سایت های رقیب برای مخاطبان مرتبط با شما قابل مشاهده باشد و بتوانید ترافیک و نرخ تبدیل بهتری دریافت کنید. در همین حال، اگر سایت شما در رتبه های برتر جستجو قرار ندارد،هیچ ارزشی ندارد.
آنطور که می گویند: امن ترین مکان برای مخفی کردن جنازه، صفحه دوم گوگل است.

سئو سایت فروشگاهی چیست؟

سئو یا بهینه سازی سایت فروشگاهی مجموعه عملیات و فرآیندی است که فروشگاه آنلاین شما را در صفحات نتایج ابتدایی موتورهای جستجو (SERP) بیشتر نمایان می کند. وقتی مردم محصولاتی را که شما می‌فروشید جستجو می‌کنند، هرچقدر فروشگاه آنلاین شما رتبه‌بندی بالاتری کسب کرده باشد میتواند ترافیک بیشتری دریافت کند و طبیعتا فروش اینترنتی بیشتری را تجربه کند.

سئو فروشگاهی معمولاً شامل:

  • بهینه سازی سرفصل ها
  • توضیحات محصول
  • داده های متا
  • ساختار لینک داخلی 
  • ساختار ناوبری برای جستجو و تجربه کاربر
  • سئو محلی
  • استراتژی سئو بر اساس کلمه کلیدی های مناسب
  • استراتژی محتوایی

است. هر محصولی که می فروشید باید دارای یک صفحه اختصاصی باشد که برای جذب ترافیک از موتورهای جستجو طراحی شده است.

با این حال، شما نباید صفحات ثابت و غیرمحصولی را در سایت خود فراموش کنید، مانند موارد زیر:

  • صفحه نخست 
  • صفحه درباره ما
  • صفحه F.A.Q.
  • مقالات وبلاگ
  • مرکز راهنمایی پاسخ می دهد
  • صفحه تماس با ما

پس بنابراین سئو یا بهینه سازی سایت های فروشگاهی بسیار پیچیده تر و نیاز به برنامه ریزی و عملکرد دقیق تری نسب به سئو دیگر سایت ها دارد.

…::: حتما مطالعه کنید : 20 ویژگی سایت فروشگاهی (مهم) :::…

اهمیت سئو سایت فروشگاهی چیست؟

قطعا شما با مبحث اهمیت سئو سایت برای کسب و کار ها موضوعی کاملا آشنایی دارید، این موضوع برای سایت های فروشگاهی چند برابر حائز اهمیت است. مصرف کنندگان در صورت نیاز به محصول یا خدمات چه می کنند؟ بسیاری از آنها جستجوهای گوگل را انجام می دهند. آنها به دنبال گزینه‌ها، راهنمایی‌ها، مقایسه‌ها و سایر اطلاعات هستند تا به آنها در تصمیم‌گیری آگاهانه کمک کند.

اگر وب سایت شما در SERP ها ظاهر نشود، دسترسی حیاتی به مشتریان واجد شرایط و علاقه مند تجارت الکترونیک را از دست می دهید. محصولات شما ممکن است فضایی در وب داشته باشند، اما آیا قابل یافتن هستند؟

اینجاست که سئوی سایت های فروشگاهی وارد می شود. این استراتژی های سئو سایت فروشگاهی روشی را برای شما فراهم می کند تا بدون پرداخت هزینه برای تبلیغات به مخاطبان هدف خود برسید. هنگامی که افراد را به سایت خود جذب کردید، می توانید آنها را با محصولات باکیفیت، کپی جذاب، و دعوت به اقدام انگیزشی خوشحال کنید.

با در نظر گرفتن همین موضوعات،

7 استراتژی برتر آموزش سئو فروشگاهی که موفقیت سایت تجاری شما را تضمین می کند برایتان ذکر کرده ایم:

 

…:::: ارائه خدمات سئو در کرج با آخرین اصول گوگل 2023 + قیمت رقابتی ::::…

  1. کلمات کلیدی مرتبط و بهینه شده را پیدا کنید

کلمات کلیدی در سئوی سایت فروشگاهی (تجارت الکترونیک) نقش اول را دارند، بنابراین شما باید هنگام جستجوی کلمات کلیدی برای پلتفرم خود بسیار مراقب و هوشمند باشید. شما باید از کلمات کلیدی استفاده کنید که به محصولات شما بسیار مرتبط هستند. قبل از استفاده از کلمه کلیدی برای صفحه محصول یا دسته بندی، باید حجم جستجو، قیمت به ازای کلیک، قصد کاربر برای استفاده از آن کلمه کلیدی خاص و عوامل دیگر را مشخص کنید. شما همچنین می توانید وب سایت‌های رقیب را تجزیه و تحلیل کنید تا ایده هایی برای کلمه کلیدی دریافت کنید. در همین حال، به شما توصیه می شود از کلمات کلیدی طولانی (long-tail keywords) استفاده کنید زیرا اغلب با هدف کاربر مطابقت دارند و نرخ تبدیل را افزایش می دهند. به عنوان مثال، اگر سایت شما محصولات پوشاک مردانه ارائه می دهد، می توانید از کلمات کلیدی مانند – تی شرت نخی قرمز پسرانه، پیراهن مردانه یقه گرد آبی و غیره استفاده کنید. ابزارهای مختلفی موجود است که می توانید از آنها برای یافتن کلمات مناسب و بهینه  استفاده کنید. بعضی از آنها در پایین لیست شده اند:

  • Keyworddit
  • SEMrush
  • Soovle
  • WonderSearch
  • Keyword In.

جدا از استفاده از کلمه کلیدی در نام محصول، توضیحات و قسمتهای دیگر، همچنین می توانید کلماتLSI (Latent Semantic Indexing) را در صفحه‌ی سایت قرار دهید.  سعی نکنید صفحه را بیش از حد با اطلاعات و همچنین کلمات کلیدی پر کنید.

  1. یک معماری آسان برای سایت طراحی کنید

معماری سایت به فرایند Navigation یا مسیریابی سایت شما و نحوه قرارگیری صفحات وب برای دسته ها و محصولات سایت مربوط می شود. دسترسی برای کاربران و همچنین موتور جستجو باید ساده و آسان باشد. یک قانون کلیدی وجود دارد که باید همیشه هنگام کار بر روی معماری سایت آن را در نظر داشته باشید – این قانون می گوید که از صفحه اصلی تا صفحه محصول تنها سه کلیک(یا کمتر) نیاز است.

بیایید یک مثال موضوع را متوجه شویم: دو مدل معماری سایت به نامهای A و B وجود دارد که در زیر آورده شده است:

..::مطالعه بیشتر: تفاوت سئو و شبکه های اجتماعی ::..
معماری سایت
…::: حتما مطالعه کنید: 8 فاکتور رتبه‌بندی گوگل کدامند؟ :::…

می توانید ببینید که معماری A بسیار عمیق و پیچییده و جستجو در آن دشوار است. از آنجایی که این موضوع قابل اندازه گیری نیست، هر بار که دسته یا محصولات جدیدی اضافه می کنید، باید تمام موارد را تجزیه و تحلیل و سازماندهی کنید. و بزرگترین مشکل احتمالی این است که در معماری عمیق و پیچیده، رسیدن از صفحه اصلی سایت تا محصول، دشوار می شود. در حالی که در سایت B می توان به راحتی با سه کلیک یا کمتر به صفحه مورد نیاز (صفحه محصول) دسترسی پیدا کرد. این امر نه تنها تجربه کاربری را بهبود می بخشد، بلکه تضمین می کند که صفحات محصول، اعتبار و قدرت لازم را از صفحه اصلی دریافت می کنند.همینطور دسته بندی و فهرست بندی صفحات راهم برای موتورهای جستجو آسانتر میکند.

  1. روی سئوی داخلی (On-Page Seo) تمرکز کنید

سئوی درون صفحه یا سئو داخلی سایت همیشه فاکتور اصلی برای رتبه بندی وب سایت‌ها در نتایج موتورهای جستجو بوده است. هنگامی که ما در مورد سئوی داخلی برای یک سایت فروشگاهی یا تجارت الکترونیک صحبت می کنیم، منظور ما عمدتاً فرآیند بهینه سازی صفحات محصول و دسته بندی هاست که منجر به بالاتر رفتن رتبه برای کلمات کلیدی خاص و همینطور بهبود ترافیک و نرخ تبدیل می شود. با اینکه، تکنیک های سئوی داخلی برای یک سایت فروشگاهی به نوعی شبیه به هر وب سایت دیگری است، اما برخی رویکردهای اضافی نیز وجود دارد که باید آنها را در نظر بگیرید.

 برخی از تکنیک های  این نوع سئو برای سایت‌های فروشگاه در زیر ذکر شده است:

  • از عناوین و توضیحات متای بهینه شده استفاده کنید.
  • از URL های کوتاه و دارای کلمات کلیدی زیاد استفاده کنید.
  • توضیحات محصول را ذکر کنید و کلیدواژه اصلی و LSI را در آن بگنجانید.
  • Schema Markup قرار دهید.
  • لینکسازی داخلی انجام دهید.
  • و غیره

در همین حال، می توانید از تصاویر معتبر، مرتبط و با کیفیت و یا سایر اینفوگرافیک ها برای دریافت نتایج بهتر استفاده کنید. در حین انجام سئوی داخلی برای سایت تجاری خود، نباید فقط به رتبه بندی گوگل یا موتور جستجو دیگر فکر کنید، بلکه به تجربه کاربر نیز توجه داشته باشید. چرا که یک تجربه کاربری خوب باعث می شود که مخاطبان شما به طور مکرر از سایت شما بازدید کنند.

  1. برای محصولات، توضیحات اختصاصی قرار دهید

در بحث سئو سایت فروشگاهی این موضوع  بسیار نادیده گرفته می شود و به نوعی  دلیلش  قابل درک است. زیرا یک پلتفرم سایت فروشگاهی می تواند محصولات زیادی در دسته های مشابه داشته باشد، و نوشتن یک توضیح منحصر به فرد برای هر محصول بسیار دشوار است. اما توضیحات مشابه منجر به بروز مشکلاتی مثل تشابه محتوا می شود که بر رتبه سایت شما تأثیر منفی می گذارد و ترافیک و نرخ تبدیل را کاهش می دهد. همین موضوع، اهمیت یک توضیح متقاعد کننده و منحصر به فرد برای هر محصول را افزایش می دهد.

برخی از نکات مربوط به نوشتن توضیحات محصول در زیر آورده شده است:

  • سعی کنید توضیحات محصول کمی بیش از 1000 کلمه باشد.
  • ۳ تا ۵ بار از کلمه کلیدی اصلی در توضیحات استفاده کنید.
  • کلمات کلیدی LSI را به طور مناسب قرار دهید (بدون استفاده اضافه و بیجا).
  • امکاناتی مانند «خرید»، «فروش» و کلیدواژه هایی که باعث جذب کلیک می شوند مانند «۵۰ درصد تخفیف»، «ارسال رایگان» و غیره را اضافه کنید.
  • مشخصات و جزئیات مهم محصول را برجسته کنید و در دید بگذارید.

همچنین سعی نکنید محتوای توضیحات را از سایت های دیگر کپی کنید زیرا در کنار تاثیر منفی بر رتبه بندی SERP ها، ممکن است ضریب اعتماد بین شما و مخاطب را نیز کاهش دهد. به شما پیشنهاد میکنیم مقاله ای که قبلا در مورد سئو منفی منتشر کردیم را مطالعه کنید تا اشتباها وارد این محبث نشوید. بعد از تمام این اقدامات سعی کنید از مخاطبان درخواست کنید نظراتشان را در مورد محصول، تجربه خدمات و غیره به اشتراک بگذارند و به این شکل آنها را تشویق به تعامل در سایت کنید.

  1. سرعت بارگذاری سایت را افزایش دهید

فرض کنید گوشی هوشمند یا لپ تاپ خود را روشن کرده اید و قصد خرید آنلاین دارید. شما به دنبال یک ساعت مچی برای خود هستید و کلمات کلیدی مرتبط را در موتور جستجو تایپ میکنید. اولین سایت را باز می کنید و بارگذاری و مرور آن بیش ازاندازه  طول می کشد. چه می کنید؟ حتما آن سایت را می بندید و به سراغ یک سایت دیگر می روید. و این گامی رو به عقب برای شماست. علیرغم داشتن محصولات با کیفیت، خدمات ارزشمند و سایر ویژگیهای استاندارد،  سرعت پایین بارگذاری سایت میتواند باعث از دست رفتن مشتریان زیادی شود. و جدا از دیدگاه کاربر، موتورهای جستجو نیز مشخص کرده اند که سرعت سایت، یک فاکتور در الگوریتم‌های گوگل رتبه بندی آنهاست، یعنی هر چه سایت شما سریعتر بارگذاری شود، رتبه بهتری کسب خواهد کرد.

یک دلیل مهم در سرعت پایین بارگذاری سایت های تجاری، استفاده از تصاویر خیلی پرحجم است. پلتفرم‌های تجاری عمدتاً به تصاویر محصولات متکی هستند، بنابراین به هیچ وجه توصیه نمیشود که کیفیت تصویر و استاندارد را به خطر بیندازید. برای این موضوع، کاری که می توانید انجام دهید این است که تصاویر را بهینه کنید و حجم فایل را بدون کاهش کیفیت، کم کنید.

…:::: حتما مطالعه کنید :: تفاوت سئو و گوگل ادز چیست؟ ::::…
  1. بک لینک با کیفیت بالا ایجاد کنید

بک لینک همیشه به عنوان اصلی ترین و باارزش ترین مرحله از سئو برای یک وب سایت در نظر گرفته شده است. و در سئوی سایت فروشگاهی یا تجارت الکترونیک، این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می کند، زیرا اگر پلتفرم شما توسط منابع معتبر به مخاطبان توصیه شود، می تواند باعث ترافیک زیادی در وب سایت شما شود. هنگام ایجاد بک لینک، چیزی که باید در نظر داشته باشید این است که منبع شخص ثالث باید معتبر باشد و لینک باید با فعالیت شما مرتبط باشد زیرا لینک‌های اسپم یا نامربوط می توانند باعث جریمه ی سایت شما شوند. شما می توانید از راه های مختلفی مانند استفاده از اینفوگرافیک در شبکه های اجتماعی، ارسال دایرکتوری، استفاده از پلتفرم های Q/A (Quora و غیره) و موارد دیگر شروع به ساخت بک لینک برای سایت خود کنید.

بهترین راه برای دریافت بک لینک با کیفیت بالا،Guest blogging (وبلاگ نویسی به شکل مهمان) است، زیرا موتورهای جستجو آن را بیشتر ترجیح می دهند. شما به سادگی می توانید وبلاگ های مربوط به خود را پست کنید، در عین حال باید اطمینان حاصل کنید که جدا از ایجاد لینک، محتوای ارسال شده هم برای کاربران مفید باشد. یکی دیگر از راه های ترجیحی برای دریافت بک لینک این است که به دنبال سورس های منقضی شده شبیه به خود باشید. کاری که شما باید انجام دهید این است که این سایت های غیر فعال را شناسایی کرده و با فرد مربوطه ارتباط برقرار کنید تا یک لینک جایگزین را به آنها ارائه دهید.

  1. امنیت سایت را حفظ کنید

از آنجایی که یک پلتفرم سایت های فروشگاهی یا تجارت الکترونیک با میلیون ها داده کاربری سر و کار دارد و روزانه تعداد زیادی تراکنش در آن انجام می شود، حفظ امنیت وبسایت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. علاوه بر این، با توجه به افزایش روزافزون حملات سایبری به پلتفرم‌های تجاری مثل لو رفتن اطلاعات مالی، هک حساب و غیره، کاربران نیز محتاطتر شده و به دنبال وب سایت امن تر می گردند. و موتور جستجو هم سطح امنیتی سایت شما را برای رتبه بندی آن در SERP ها در نظر می گیرد. اولین و مهمترین چیزی که باید از آن مطمئن شوید این است که سایت شما باید دارای گواهی HTTPS و SSL برای محافظت از داده ها یا اطلاعات حساس باشد. HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure) به مرورگر اجازه می دهد تا یک اتصال امن به سرور در یک پورت استاندارد ایجاد کند و SSL (Secure Socket Layers) یک لایه امنیتی اضافی برای رمزگذاری داده ها اضافه می کند.
همچنین همیشه باید از اطلاعات سایت بک آپ بگیرید تا در صورت آسیب دیدن یا مختل شدن اطلاعات، به راحتی بتوانید بدون ایجاد دردسر برای کاربران آنها را بازیابی کنید. علاوه بر این، می توانید به کاربران خود یادآوری کنید که رمز عبور حساب خود را به طور منظم تغییر دهند. همچنین وب سایت خود را به روز نگه دارید تا احتمال خطر را به حداقل برسانید.

اینها برخی از استراتژی های اصلی سئو برای سایتهای فروشگاهی و تجارت الکترونیکی هستند که به شما کمک می کنند تا در SERP رتبه بالاتری داشته باشید و در ادامه می تواند ترافیک بیشتر و نرخ تبدیل بالاتری را برای شما به همراه داشته باشد. بنابراین، هیچ فرصتی را از دست ندهید و پلتفرم آنلاین خود را برای تسلط بر بازار تجارت الکترونیک بهینه کنید!

استفاده از محتویات مرکز سئو بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

منبع: مرکز سئو

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!
Scroll to Top
اسکرول به بالا