وب سایت چیست؟

اگر میدونی وب سایت چیه، چطور کار میکنه و برای راه‌اندازی وب سایت چه جیزهایی لازم داری. شاید این مقاله حوصله‌ات رو سر ببره. اما اگر اطلاعات دقیق کاربردی میخوای، بد نیست نگاهی بهش بندازی چون بصورت خیلی بیسیک از وب سایت و عملکردشو نحوه کار  و دلیل نیاز کسب و کارها به سایت توی این مقاله گفتیم.

ما تو مرکز سئو کارمون طراحی سایت و سئو در کرج هستش، اگر به این خدمات نیاز داشتی حتما یه نمونه کار طراحی سایت و نمونه کار سئو مارو نگاه کن بعد اگه دوست داشتی باهامون تماس بگیر.

وب سایت چیست و چگونه کار میکند؟

وب سایت چیست و چگونه کار میکند؟

وب سایت به مجموعه‌ای از صفحات وب میگن که در یک دامنه یا آدرس سایت با اسم مشخص قرار داره. برای دسترسی به سایت شما به کامپیوتر، تلفن هوشمند یا تبلت و در نهایت به نرم‌افزار مرورگر وب نیاز دارید که برای دسترسی به سایت، اسم وب سایت رو داخل مرورگر وب قسمت آدرس بار می‌نویسید. صفحات وب معمولا شامل متن و عناصر مالتی مدیا مثل عکس، فیلم و … هستن.

موارد استفاده وب سایت ها

بهتره قبل از اینکه با کارکرد وب‌سایت‌ها آشنا بشیم، باهم بررسی کنیم که وب‌سایت‌ها کجاها مورد استفاده قرار میگیرن؟ تو این قسمت از مقاله اهداف ساخت وبسایت رو باهم بررسی می‌کنیم:

  1. اطلاع رسانی:

    وب سایت هایی مثل سایت های دولتی، سازمانی و تجاری میتونن از طریق سایت به بازدیدکنندگانشون در مورد موضوعات مختلف اطلاع رسانی کنن که یه راه سریع و کم هزینه‌ست.

  2. سرگرمی:

    یکی از پر استفاده ترین کاربردهای وب سایت، سرگرمیه. مثلا سایت هایی مثل یوتیوب، آپارات، فیلیمو هستن که شما میتونین توشون عضو بشید و فیلم مورد علاقتون رو ببینید. یا مثلا سایت های بازی هم توی این دسته هستند.

  3. تعاملی:

    سایت های فروم یه نمونه‌ی خیلی خوب از این دسته هستند، که شما میتونید تاپیک مورد نظر خودتون رو درست کنید و باهاش با که افرادی دنبال موضوع مشابه هستن ارتباط برقرار کنید.

  4. خرید و فروش:

    یکی از راه های کسب درآمد از وب سایت، داشتن فروشگاه آنلاینه. سایت های فروشگاهی هستن مثل آمازون، ebay، و یا نمونه ایرانی مثل دیجیکالا و … توی این شاخه قرار می‌گیرن.

  5. نمایش نمونه کار:

    در وب سایت های شخصی و نمونه کار (showcasing works)، شما میتونید تجریبات کاری گذشتتون رو توی وب سایت منتشر کنید و بعنوان کاتالوگ آنلاین به نمایش بذارید. اینکار باعث میشه کاربران یا مشتریاتون از توانایی هاییتون مطلع بشن و احتمال همکاری باهاشون افزایش پیدا کنه.

موارد مورد استفاده از وب سایت‌ها به اینجا ختم نمیشه، امروزه خدماتی فروش اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ باعث شده تا اهمیت داشتن سایت برای کسب و کارها افزایش پیدا کنه. اما برای داشتن یک وب سایت به چه چیزهایی نیاز داریم؟ در ادامه این موضوع رو بررسی میکنم.

برای شروع طراحی سایت چه چیزهایی نیاز داریم؟

فرآیند طراحی سایت از زمان انتخاب نوع وب سایت با توجه به نوع کسب کارتون(شرکتی، خدماتی یا فروشگاهی) شروع میشه. اما در این قسمت مهم ترین مراحل این فرآیند رو باهم بررسی میکنیم.

  1. انتخاب پلتفرم ساخت و طراحی سایت

    رعایت نکات اولیه برای طراحی وب سایت خیلی اهمیت داره، حتما قبلا از اقدام به هرکاری از مشاوره با افراد متخصص غافل نشید. وب سایت ها از مجموعه ای از کدها و دستورهای برنامه نویسی درست شدن. رایج ترینشون عبارتند از: html، css، php، سی شارپ، جاوا اسکریپت و … . اما این آخر راه نیست امروزه با پیشرفت تکنولوژی شما میتونید با وب سایتتون رو با سیستم‌های مدیریت محتوا CMS طراحی و پیاده سازی کنید. این CMSها خیلی مزیت دارن مثل، افزایش سرعت طراحی و پیاده سازی سایت اما معایبی هم دارن. معروف ترینشون شامل: وردپرس، دروپال، جوملا هستن. البته طراحی و پیاده سازی سایت توسط سیستم‌های مدیریت محتوا نیازمند دانش فنیه که باید حتما با یه متخصص CMS در موردش مشورت کنید. امروزه وردپرس، تو بین تمام سیستم های مدیریت محتوا طرفدار بیشتری داره. طبق آمار موجود 40% از سایت ها با وردپرس طراحی و پیاده سازی شدن.

  2. میزبانی وب یا Hosting

    وب سایت ها از فایل های مختلفی تشکیل میشن تا بتونن محتوای مورد نظر شما رو بصورت آنلاین نشون بدن. هاستینگ درواقع جاییه که آدرس سایتتون بهش متصل میشه تا از وب سایت شما میزبانی کنه و فایل ها و داده های شما توش نگهداری میشه.
    پس بعد از انتخاب پلتفرم طراحی سایتتون نیاز به هاستینگ مناسب دارید، نکاتی که باید در انتخاب هاست سایتتون در نظر بگیرید، شامل مواردی مثل انتخاب فضای مناسب، تکنولوژی مناسب با توجه به پلتفرم سایتتون، آپ تایم بودن سرور، زمانبندی تهیه نسخه پشتیبان و امنیت هاست میشه.

  3. نام دامنه

    در آخر به یک اسم برای سایتتون نیاز دارید که بهش دامنه یا domain میگن.
    نام دامنه همون اسم سایتتونه که کاربران برای ورود بهش داخل آدرس بار مرورگرشون مینویسن. بنابراین انتخاب نام دامنه بسیار مهمه. برای انتخاب نام دامنه به این نکات توجه کنید: پسوند دامنتون، مثل .ir / .com / .org / .net و … . خالی بودن دامین، مناسب بودن اسم با برند یا کسب و کارتون.

…::: مطالعه بیشتر :: چرا طراحی خوب وب سایت مهم است ؟؟؟ :::…
وب سایت چیست؟

خب تا الان فهمیدیم که برای راه اندازی یه سایت چه چیزهایی نیاز داریم. اما این عناصری که اسم بردیم چطوری کار میکنن؟ در ادامه به نحوه‌ی کار وب سایت ها می‌پردازیم.

….::: حتما مطالعه کنید : نکات مهم برای طراحی سایت :::…

وب سایت ها چگونه کار میکنند؟

وقتی یه کاربر نام دامنه‌ی شمارو داخل نوار آدرس مروگر وارد تایپ میکنه، کامپیوترش یه درخواست برای اتصال به سروری که فایل های شما داخلش نگهداری شده ارسال میکنه. قبل از رسیدن به سرور، درخواست کاربر از DNS ها رد میشه تا به IP آدرس سرور دسترسی پیدا کنه. DNS در واقع راه درست رو به کاربر نشون میده تا به هاست مورد نظرش برسه. بعد از اتصال صحیح، مرورگر، فایل ها‌ی پلتفرمی که طراحی سایت شما باهاش انجام شده رو میخونه و در قالبی که طراحی کردین به کاربر نشون میده. و کل این فرآیند فقط در چند ثانیه اتفاق میوفته.
این تمام مراحلیه که از زمان کلیک کردن کاربر تا باز شدن سایتتون اتفاق میفته.

چرا کسب و کارها به وب سایت نیاز دارند؟

اگه هنوز برای کسب و کارتون سایت ندارید، بدونید که خیلی عقب هستین و پیشنهاد میکنیم خیلی سریع برای طراحی سایت اقدام کنید. طبق آمار ، بیشتر از 4.66 میلیارد کاربر اینترنت وجود داره یعنی بیشتر از نصف جمعیت کره‌ی زمین برای زندگی روزمره به اینترنت متصل میشن و مطمئنا این آمار هر دقیقه در حال افزایشه.

فرقی نمیکنه که فریلنسر باشید یا صاحب کسب و کار کوچیک و بزرگ، اینجا دلایلی که باید وبسایت داشته باشید رو باهم بررسی میکنیم:

  1. جذب مشتری و مخاطب بیشتر

    90% درصد مشتری ها فرآیند خریدشون با جستجو شروع میشه. اگر میخواید مشتری بیشتری جذب کنید، یکی از راه ها اینه که کاری کنید که مخاطبا بتونن خودتون یا کسب و کارتون رو تو گوگل ببینن. شما میتونید از روش های بهینه سازی موتوهای جستجو یا SEO استفاده کنید تا رتبه بندی وب سایتتون رو ارتقاع بدید و به وسیله‌ی جستجوی ارگانیک مخاطب جذب کنید.
  2. رقابت در بستر جدید

    دوران پاندمی کرونا تو سال 2020 خیلی از کسب و کارها رو مجبور کرد که کارشون رو تعطیل کنن و تو همین زمان فرصت خوبی برای خیلی از کسب و کارها ایجاد شد تا تو دنیای آنلاین فروش بیشتری رو تجربه کنن. درواقع دوران کرونا، باعث شد تا کسب و کارها بیشتر به سمت آنلاین شدن بیان و اهمیت این موضوع برای کسب و کارشون خیلی خوب روشن شد.
    به گفته‌ی کارشناسان تجارب و توسعه سازمان ملل متحد (UNCATD)، تجارت الکترونیک روز به روز در حال افزایشه. این چیزیه که همه‌ی ما از قبل می‌دونستیم اما دوران کووید فقط روند پیشرفت و پذیرش موضوع رو سریع تر کرد.
  3. اعتبار بیشتر

    مشتری های معمولا قبل از خرید یا همکاری با هر شخص یا شرکتی تحقیقات انجام میدن، وب سایت جاییه که شما میتونید خیلی راحت با مشتریان هدف خودتون ارتباط برقرار کنید و داده های مورد نیازشون رو بهشون ارائه بدین. بنابراین داشتن یک وب سایت باعث اعتبار بیشتر در مقابل مشتریانتون میشه. علاوه بر این بعد از ثبت دامنه میتونید، آدرس ایمیل با پسوند دامنه خودتون درست کنید و این موضوع هم به اعتبار شما کمک میکنه.

جمع بندی

ممکنه فکر کنید روش کار سایت ها خیلی پیچیده باشه، اما با توجه به پیشرفت تکنولوژی امروز این روند خیلی ساده شده. باتوجه به اهمیت وب سایت در بازارهای تجاری امروز، اگر سایت ندارید مطمئن باشید بخش بزرگی از مخاطبتون رو از دست میدین، پس همین امروز برای طراحی وب سایت خودتون یا کسب و کارتون اقدام کنید.

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!
Scroll to Top
اسکرول به بالا