فرآیند طراحی سایت

آیا ساختن وبسایت و قرار دادن آن در دسترس همه برای شما فرایندی خسته کننده و استرس‌زاست؟ به هر حال سوالات و چالش‌های زیادی وجود دارد و طراحی سایت گاهی می‌تواند بسیار گیج‌کننده باشد. داشتن یک ساختار که آزمایش و اثبات‌شده است می‌تواند کمک زیادی به ما در طراحی وبسایت کند.

Brainstorm Force از سال 2009 بر روی صدها سایت برای مشتریان و ده‌ها سایت برای شرکت خودشان کار کرده است. در طول این مدت، آنها یک فرآیند طراحی سایت درست کرده‌اند که به ما کمک می‌کند تا با کمترین نگرانی پروژه را پشت سر بگذاریم و کنترل کاملی بر روی آن داشته باشیم.

اگر شما یک فریلنسر هستید که برای مشتریان طراحی سایت می‌کنید و یا صاحب کسب و کاری هستید که می‌خواهید وبسایت خود را راه‌اندازی کنید، این مقاله برای شما مفید خواهد بود. مرکز سئو، متخصص سئو در کرج در زیر 7 مرحله‌ی کاربردی و اثبات‌شده برای طراحی وبسایت گردآوری شده است:

بنر مقاله فرآیند طراحی سایت

مراحل طراحی سایت:

  • مرحله 1: تعیین هدف

این حرف ممکن است نوعی بیانیه‌ی کلیشه‌ای به نظر برسد، اما در عین حال حقیقتی اساسی است:

  • هدف مشخص کنید

شما باید برای سایت خود یک هدف تعیین کنید. بله، اهداف مهم هستند، چون:

الف) هدف، نقطه‌ی تمرکز را روشن نگه می دارد.

وقتی در حال ساخت وب سایت هستید همیشه می‌توانید جزئیاتی اضافه کنید، مثلا یک عکس اضافه، یک نوار اضافه یا هر ویژگی دیگری. اما آیا این کار درست است؟ اگر در مورد هدف اصلی سایت مطمئن نباشید، نمی توانید در مورد اینکه چه چیزی را در سایت قرار دهید تصمیم مطمئنی بگیرید. با داشتن اهداف خوب، همیشه می توانید متوجه شوید که آیا ویژگی مد نظرتان با سایت مطابقت دارد یا خیر.

ب) هدف به شما نشان می‌دهد که آیا طرح موفق است یا خیر.

اگر خودتان‌ هم نمی‌دانید به چه چیزی می خواهید برسید، پس چگونه میفهمید که آیا به آن دست یافته‌اید یا خیر و یا اینکه چه زمانی قرار است به آن برسید؟ هنگامی که یک هدف مشخص و قابل درک تعیین کردید، می‌توانید تشخیص دهید که آیا سایت در نهایت شما را به آن نزدیک‌تر می‌کند یا خیر. در واقع میزان موفقیت سایت بستگی به هدفی دارد که تعیین کرده‌اید.

ج) وقتی هدف دارید، می توانید مراحل رسیدن به آن را مشخص و برای آن برنامه‌ریزی کنید.

شروع با یک صفحه‌ی خالی سخت است. شما مسیرهای مختلفی را امتحان می‌کنید و هیچ راهی برای دانستن اینکه کدام راه درست است ندارید. اینطور نیست؟

تعیین هدف به شما یک نقشه‌ی بسیار واضح می دهد که دقیقاً به شما نشان می دهد که از ابتدا تا انتها باید از چه مسیرهایی عبور کنید.
با این تفاسیر چگونه برای وبسایت خود یک هدف اصلی تعیین کنیم؟

لطفاً توجه داشته باشید که روی کلمه “یک” تأکید می کنیم. وب سایت شما باید فقط یک هدف اصلی داشته باشد.

اصلی ترین کاری که می خواهید وبسایت شما انجام دهد چیست؟

  1. فروش محصول؟
  2. برندسازی؟
  3. افزایش سطح آگاهی؟

هدف شما هرچه که هست، باید فقط یکی باشد. آن را در یک جمله قرار دهید و آن را طوری بیان کنید که بعداً بتوانید آن را ارزیابی و اندازه‌گیری کنید.

مثلا: “هدف سایت من افزایش فروش از X در ماه به دو برابر آن است.”

از آنجا به بعد، شما می‌توانید با پاسخ دادن به این سوال که “آیا این کار به 2 برابر شدن فروش من کمک می کند؟”روند خود را ادامه دهید و تغییرات لازم را در سایت ایجاد کنید.

…:::: حتما مطالعه کنید : داشتن سایت چه سودی دارد؟ ::::…
  • وب سایت‌هایی که دوست دارید را بررسی کنید

بازار رقابت شما همیشه بهترین منبع الهام است. وب‌سایت هایی که دوست دارید را بررسی کنید، چه آنهایی که در حوزه‌ی تخصصی شما هستند و چه موارد دیگر.

در مورد هرچه که در مورد این سایتها دوست دارید، یادداشت برداری کنید.

  • از ابزارهای اسکرین شات برای ثبت قسمتهای مفید استفاده کنید.
  • یادداشت‌هایتان را با اهدافتان انطباق دهید و فقط مواردی را که می‌تواند به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کند، نگه دارید.

الف) صفحاتی که باید داشته باشید را فهرست کنید

برخی از صفحات را در اکثر سایت ها می‌بینید. آنها را به صورت نوشتاری فهرست کنید.

چرا نوشتاری؟ چون دنبال کردن آنها زمانی که یادداشت می شوند بسیار ساده‌تر خواهد بود و همچنین می توانید این لیست را به عنوان یک چک‌لیست در نظر بگیرید.

سپس، کمی عمیق‌تر شوید و برای هر صفحه، اهداف فرعی و فرایند دستیابی به آن اهداف را فهرست کنید. مثلا:
«اهداف صفحه‌ی درباره‌ی ما(about us) ساخت برند، آشنا کردن کاربر با آن، ایجاد اطمینان و سپس هدایت افراد به صفحات محصول است. این صفحه برای دستیابی به اهدافش به نیاز به اعتمادسازی دارد. گواهینامه‌ها و هر مدرکی که نشان از اعتبار برند دارد به این امر کمک می‌کنند. همچنین، در پایین آن به یک لیست مشخص از محصولات برتر نیاز داریم.

ب) تمام اجزا و امکانات لازم را فهرست کنید

هر وبسایت برای رسیدن به اهدافش به مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و عناصر ضروری نیاز دارد.

اینها مواردی هستند که اساساً همه‌ی وبسایت ها به آن نیاز دارند:

  • ماژول وبلاگ: حتی اگر قصد وبلاگ‌نویسی ندارید، ماژول وبلاگ این روزها اجباری است. اگر هیچ استفاده‌ای از این صفحه ندارید، می توانید از آن برای انتشار اخبار و اطلاعیه‌ها استفاده کنید.
  • فرم‌های تماس: اگر می‌خواهید کاربران از طریق وبسایت با شما در تماس باشند، فرم های تماس بسیار مهم هستند.
  • دکمه های شبکه‌های اجتماعی: لینک شبکه‌های اجتماعی را در زیر محصولات و محتوای خود قرار دهید، و در پروفایل‌ شبکه‌های اجتماعی خود به‌طور خودکار اشتراک‌گذاری محتوا را انجام دهید.
  • رعایت نکات سئو سایت: باید از عناوین سئوشده استفاده کنید و توضیحات محتوا و محصولات خود را طبق اصول سئو بنویسید.
  • تجزیه و تحلیل وبسایت: رایج‌ترین روش، استفاده از Google Analytics است.
  • حفاظت از اسپم در بخش نظرات مردم: بخش نظرات در یک وبسایت بیشتر از هر قسمت دیگری پتانسیل اسپم و هرزنامه را دارد. محافظت از این قسمت از وبسایت بسیار ضروریست.
  • ماژول خبرنامه: یا به صورت جمع‌آوری ایمیل انجام می‌شود و یا به شکل یک ماژول خبرنامه‌ی کامل در خود سایت.
  • پشتیبان‌گیری: شما همیشه باید در مواقع اضطراری به نسخه‌های بک‌آپ جدید سایت خود دسترسی داشته باشید.
  • اخطارهای کوکی: اگر می خواهید سایت خود را در دسترس بازدیدکنندگانی از کشورهای اتحادیه اروپا قرار دهید به این اخطارها نیاز دارید.
  • نکات امنیتی: از ابزارهای لازم برای ایمن نگه داشتن سایتتان از دست مهاجمان و اسکریپت‌های مخرب استفاده کنید.

امکانات دیگری که ممکن است مناسب باشند:

  • ماژول تجارت الکترونیک(e-commerce): یعنی مجموعه ای کامل برای تبدیل وب سایت شما به یک فروشگاه اینترنتی
  • قابلیت چت زنده
  • تقویم و رزرو قرار
  • ماژول عضویت یا دوره‌ی آنلاین
  • بنر و ماژول‌های تبلیغاتی

این فهرست به هیچ وجه کامل نیست، و فقط برای این است که به شما ایده‌ای برای شروع کارتان بدهد. شاید شما لازم بدانید که یک یا دو (یا اصلا ده) مورد دیگرهم خودتان اضافه کنید.

ج) ویژگی‌های مورد نظرتان را به پلاگین‌ها تبدیل کنید

فرض کنیم که شما از وردپرس به عنوان موتور اصلی وب سایت خود استفاده می کنید. همانطور که همه‌ی ما می دانیم، نکته‌ای که وردپرس را محبوب می‌کند، دارا بودن هزاران افزونه یا پلاگین است که وبسایت شما را تبدیل به همان چیزی می‌کند که می‌خواهید. کاری که اکنون باید انجام دهید این است که لیست ویژگی‌های ضروری خود را مرور کنید و برای هرکدام، یک یا دو افزونه اختصاص دهید.

برخی از ویژگی‌ها به بیش از یک پلاگین نیاز دارند. مثلا در مورد لیست ایمیل‌ها و خبرنامه‌ها، شاید بخواهید از Convert Pro برای دریافت ایمیل ها استفاده کنید، اما پس از آن باید آن ایمیل ها را به جایی دیگر منتقل کنید مثلا MailChimp

در این مرحله، شما باید یک لیست تقریبا کامل از افزونه‌هایی که قرار است از آنها استفاده کنید داشته باشید. نکته‌ی مهم این است که با یک شکاف بزرگ مواجه نشوید. این اصلا خوب نیست که متوجه شوید برای رسیدگی به یکی از امکانات سایتتان دسترسی راحت و سریعی وجود ندارد. اگر این اتفاق بیفتد، بعداً، ممکن است مجبور شوید به عقب برگردید و کل رویکردتان را از ابتدا تغییر دهید.

…:::: حتما مطالعه کنید : اهمیت داشتن وب سایت برای کسب و کارها ::::…
  • مرحله 2: برندسازی

کار بر روی برندسازی احتمالا سرگرم‌کننده‌ترین بخش کل فرآیند طراحی سایت است!

همه‌ی ما انتخاب اسم، مقایسه‌ی رنگهای مختلف، فونت ها و مهمتر از همه، طراحی لوگو را دوست داریم.  پس بهتر است که تخصصی‌تر به این بخش بپردازیم:

  • با نام دامنه شروع کنید

نام دامین شما تقریباً همه‌ی موارد دیگر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

  • نباید نامی برای دامین خود انتخاب کنید که تفاوت خیلی زیادی با محصول یا کسب و کار شما دارد.
  • نباید برای تاکید روی استفاده از نام کسب و کار خود، سراغ یک TLD (پسوند دامنه) عجیب و غریب و پیچیده بروید.
  • از  دامین‌های گیج کننده دوری کنید. برای مثال، rosas.cafe و rosascafe.com  مربوط به دو کافه‌ی مختلف می‌شوند که شباهت آنها مخاطب را به اشتباه می‌اندازد.

همه‌ی نام هایی که به ذهنتان می رسد فهرست کنید. این شروع فرایند تحقیق شماست.

Lean Domain Search را بررسی کنید تا ببینید کدام نام‌ها در دسترس هستند. این سایت همچنین با افزودن کلمات مختلف به عبارت اولیه، گزینه‌های دیگری برای دامین پیشنهاد می‌کند. GoDaddy هم پسوندهای متنوعی ارائه می‌کند که خیلی متنوع‌تر از standard.com  هستند.

فراموش نکنید که اکنون می توانید از TLD های مدرن مانند .blog ، .city، .art، .design، .store بهره ببرید، مشروط بر اینکه با هدف سایت شما مطابقت داشته باشند.

هنگامی که دامنه‌ی مورد علاقه‌ی خود را پیدا کردید، بلافاصله آن را ثبت کنید. همچنین، این روزها نگه داشتن تمام نسخه‌های TLD خیلی مهم نیست، یعنی دیگر نیازی به دریافت SITE.net ، SITE.org و غیره ندارید .

  • هویت برند خود را تعریف کنید

هویت برند شامل رنگ ها، فونت‌ها و تمام موارد مرتبط دیگر است.

اگر موارد مورد نیازتان در دسترستان است، می‌توانید خودتان روی هویت برند کار کنید. در غیر این صورت می‌توانید از افراد متخصص و یا سایتهای آنلاین که این خدمات را ارائه می‌کنند استفاده کنید.

در این مرحله حداقل یک طرح رنگی دارید که قرار است از آن در سایت استفاده کنید. حالا که طرح رنگ و هویت برندتان را دارید ادامه‌ی کار ساده‌تر است.

  • لوگو انتخاب کنید

این روزها، طراحی و ساخت یک لوگوی حرفه ای از طریق ابزار آنلاین واقعاً آسان است.

اگر می خواهید یک لوگوی حرفه‌ای داشته باشید، این سایتها را بررسی کنید: 99designs، LogoContest، Freelancer

و اگر می خواهید خودتان با برخی ابزارهای آنلاین کار کنید، این سایتها را امتحان کنید: Looka، Hatchful

…::: حتما مطالعه کنید : 20 ویژگی سایت فروشگاهی (مهم) :::…
  • مرحله 3: کپی رایتینگ سایت

اکثر طراحان، کپی رایتینگ وبسایت خود را آخرین مرحله از کار قرار می‌دهند. و این ایده‌ی خوبی نیست. اگر در مراحل اولیه، محتوای نوشتاری صفحات خود را درست نکنید، مراحل بعدی طراحی وب را برای خودتان دشوارتر می‌کنید.

بدون محتوای واضح و تعریف‌شده، ساختاربندی طراحی و اطمینان از تناسب اجزا بسیار دشوار خواهد بود. در این حالت شما فقط صفحاتی جذاب و خالی دارید و حتی وقتی به یک طرح عالی می رسید متوجه می‌شوید که خیلی کاربردی نیست.

  • برای صفحاتی که باید داشته باشید محتوا ایجاد کنید

به آنچه رقبا انجام می‌دهند نگاه کنید و سعی کنید تا حدی از آنها الگوبرداری کنید. به این فکر کنید که می خواهید ساختار صفحات شما چگونه باشد و می‌خواهید هرکدام از قابلیت ها را در کجا قرار دهید. در این مرحله هدف اصلی وبسایت و اهداف فرعی خود را برای هر صفحه به طور جداگانه در نظر داشته باشید.

  • به صفحه اصلی خود فکر کنید

صفحه اصلی مهمترین صفحه در وب سایت شماست. چون در مرکزیت سایت قرار دارد و مخاطبان را به صفحات مختلف هدایت می‌کند. عناصری را که می‌خواهید در صفحه اصلی قرار دهید فهرست کنید و روی قسمتهایی تمرکز کنید که برایتان مهم هستند و می‌خواهید مخاطب آنها را حتما مشاهده کند.

در این مورد هم می‌توانید از قالب‌های وب‌سایت آماده و همچنین رقبای خود و سایر سایت‌هایی که دوست دارید الهام بگیرید.

  • از محتوای Placeholder استفاده کنید

یعنی در حال حاضر نیازی نیست که تمام محتواهایتان را  100% آماده داشته باشید. بعضی قسمتها را می‌توان بعداً پر کرد و لازم نیست کارتان را به خاطر آنها دچار وقفه کنید.

می‌توانید از محتوای Placeholder برای مواردی مانند:

  • توضیحات محصولات، البته اگر در ساختار سایت تاثیرگذار نیستند
  • محتوای صفحات پرداخت و سایر صفحات مرتبط با تجارت الکترونیکی
  • پست های وبلاگ
  • اطلاعات تماس
  • منوها
  • لینکهای شبکه‌های اجتماعی
  • مرحله 4: ساختار وب سایت

ساختار وبسایت شما بیش از چیزی است که در یک صفحه وب دیده می‌شود. یعنی بسیار مهم است که چگونه تمام صفحات به یکدیگر متصل می شوند و بازدیدکنندگان را از مکانی به مکان دیگر می برند و به آنها در پیدا کردن هرچه که به دنبالش هستند کمک  می‌کنند. به طور خلاصه، به UX (تجربه کاربری) فکر کنید. دوست دارید که بازدیدکنندگان شما بتوانند در سایت شما چه کارهایی انجام دهند؟ چه نوع تجربه ای می‌خواهید به آنها ارائه دهید؟

بحث UX اساساً به اهداف و بازدیدکنندگان شما مرتبط است و ممکن است برای همه یکسان نباشد.

ابتدا به هدفی که قبلاً برای سایت تعیین کرده اید فکر کنید. شما می خواهید ساختار سایت را بسازید و باید همیشه آن هدف اولیه را در نظر بگیرید. همیشه این سوال را از خود بپرسید که  آیا ساختار سایت برای آنچه من می خواهم به آن برسم مناسب است؟

  • از استانداردهای وب استفاده کنید

استانداردهای وب دوست شما هستند!

حتما دلیلی وجود دارد که استانداردها وجود دارند. نکاتی مانند نماد سبد خرید در بالا سمت راست یا لوگو در نوار بالا جزو این استانداردها هستند. هیچ کس شما را به خاطر حرکت در خلاف جهت استانداردهای دنیای وب تحسین نمی کند. اتفاقا برعکس خواهد بود، یعنی بازدیدکنندگان از اینکه نمی توانند چیزی را که به دنبال آن هستند در جایی که به دیدن آن عادت دارند، پیدا کنند، ناامید خواهند شد.

پس استانداردهای سایت را دستخوش تغییرات نکنید.

  • روی نحوه‌ي لینک شدن صفحات کار کنید

نحوه‌ی پیوند صفحات وب شما به یکدیگر نباید تصادفی باشد. تصمیم‌گیری در مورد اینکه کدام صفحات به یکدیگر منتهی می‌شوند و میزان سهولت دسترسی به همه‌ی قسمتهای سایت باید اولین نکته‌ای باشد که به آن فکر می‌کنید.

با اهداف خود شروع کنید و سعی کنید تعداد کلیک‌هایی که مخاطب را از صفحه اصلی به آن هدف می رساند به حداقل برسانید.

به عبارت دیگر، بازدیدکننده برای خرید محصول شما چند بار کلیک می‌کند؟

یک روش معمول این است که سایت خود را طوری طراحی کنید که از هر صفحه به صفحه‌ی دیگر حد‌اکثر سه کلیک فاصله باشد.(بدون در نظر گرفتن صصفحات پرداخت)

اگر این مقدار بیش از سه کلیک باشد ممکن است بازدیدکنندگان شما نتوانند به خوبی سایت را درک کنند. و بدتر از آن، گوگل‌هم  ممکن است با مشکلات مشابهی مواجه شود و این اصلا برای سئو خوب نیست.

دفترچه یادداشت خود را دوباره بررسی کنید و تصویری از نحوه‌ی اتصال تمام صفحات مهم خود ترسیم کنید. از هر صفحه به صفحه‌ی دیگر خطی ساده بکشید (به منظور شبیه‌سازی لینک سازی). مثلا تصویر زیر را ببینید:

در حین انجام این کار، اطمینان حاصل کنید که صفحات هدف اصلی شما همیشه به راحتی در دسترس هستند.

همچنین، ناگفته نماند که لوگوی شما همیشه باید لینکی به صفحه اصلی سایت باشد. (به جز صفحات پرداخت، چون احتمالا دوست ندارید که بازدیدکنندگان آنجا را ترک کنند).

  • منوها و مسیریابی را طراحی کنید

مرحله‌ی قبل شما را به جایی می‌رساند که باید به طور منظم روی منوها کار کنید تا بتوانید آنها را به شکلی دربیاورید که گشت و گذار در سایت را آسانتر کند.

تصویر ساختار سایت خود را دوباره بررسی کنید و ببینید که چه شباهتهایی بین قسمتهای مختلف سایت از نظر نحوه‌ی دسترسی وجود دارد. بر این اساس لینکهای مشترک را کنار هم قرار داده و در منوها گروه بندی کنید. مثل همیشه، می توانید نگاهی به رقبا بیندازید.

چالش دیگر، تصمیم گیری در مورد مکان قرار دادن منوها در خود صفحات است.

بعضی از راه‌هایی که می‌توانید امتحان کنید:

  • مهمترین منو در هدر قرار می گیرد. این یکی از  استانداردهای وب است.
  • منوهای پاورقی (Footer) را می‌توانیم به طور عامیانه منوی دم دستی بنامیم. تمام لینکهای مهم باید قسمتی از فوتر باشند.
  • منوهای مربوط به صفحه را می توان در زیر منوی اصلی یا در نوار کناری قرار داد.

منوهای “مرتبط با صفحه” چیست؟ به مواردی مانند لینک دادن به دسته ها و برچسب‌های وبلاگ خود فکر کنید. لازم نیست این لینکها در تمام صفحات باشند. مفیدترین مکان برای آنها، صفحه فهرست وبلاگ است.

حالا واقعا می‌توانید روی نمای اصلی صفحات کار کنید

…:::: حتما مطالعه کنید : نکات مهم طراحی سایت 2023::::….
  • مرحله 5: ماکت

ماکت، مدلی از طراحی شماست. این مرحله جایی است که از یک صفحه‌ی خالی، به طراحی نهایی با تمام جزئیات و جذابیت‌هایش می‌رسیم. مزیت استفاده از ماکت این است که می‌توانید قبل از شروع طراحی سایت یک تصویر کلی داشته باشید و مطمئن شوید که ساختار سایت شما از اصول درستی پیروی می کند و اهدافتان را پوشش می‌دهد. به این ترتیب، خود را به یکباره درگیر جزئیات طراحی نمی‌کنید. در غیر این صورت احتمالاً زمان زیادی را صرف پرداختن به هر یک از عناصر می‌کنید و چشم‌انداز بزرگ‌تر را فراموش می‌کنید. بدون ماکت ممکن است فراموش کنید که هریک از این عناصر قرار است چگونه شما را به اهدافتان نزدیک‌تر ‌کنند.

 Moqups و Mockplus ابزارهایی مناسب برای طراحی ماکت هستند.

برنامه Moqups چیست؟

Moqups یک برنامه‌ی تحت وب است که به شما امکان می دهد قاب‌ها و ماکتهایتان را بسازید. این برنامه شامل مجموعه‌ای از آیکونها، گرافیکا، تصاویر و الگو‌های آماده‌ی استفاده هستند. شما می توانید به صورت رایگان شروع به استفاده از آن کنید، اما برای تامین نیازهایتان باید اشتراک پولی تهیه کنید.

برنامه Mockplus چیست؟

Mockplus هم یک ابزار مشابه است که به شما امکان می دهد به سرعت طرح خود را ترسیم کنید، ایده‌ها را اصلاح کنید و در فضای کلود امتحان کنید. این برنامه شامل طیف گسترده ای از قابلیتهاست و استفاده از آن بسیار آسان است.

Mockplus هم امکانات رایگان دارد، اما برای استفاده از همه‌ی قابلیتهای آن باید اشتراک تهیه کنید.

اما در مورد خود ماکت مطمئن شوید که:

  • روی اهداف خود و تجربه‌ی بازدیدکنندگان از سایت تمرکز کنید
  • فراموش نکنید که ماکت جایی است که شما ساختار صفحات خود را برنامه ریزی می کنید – چه چیزی را در کجا قرار دهید و چگونه باید به هم لینک شوند.
  • دید کلی داشته باشید و وارد جزئیات طرح نشوید

برای هر نوع صفحه یک ماکت بسازید

قرار نیست تمام صفحات سایت شما 100٪ خاص باشد. برخی از صفحات بسیار شبیه به هم هستند – فقط دارای محتوای متفاوت هستند. بنابراین، بهتر است که ماکت‌ها را نه برای همه‌ی صفحات ، بلکه برای انواع صفحه ایجاد کنید.

در بیشتر اوقات ماکتها برای صفحات زیر طراحی می‌شوند:

  • صفحه نخست
  • صفحه درباره‌ی ما
  • صفحه محصول
  • سایر صفحات کلیدی مانند صفحه لندینگ
  • لیست پست وبلاگ
  • پست وبلاگ
  • صفحه استاندارد – یک صفحه‌ی عمومی که به طراحی قابل توجهی نیاز ندارد

نیازی نیست که خیلی در مورد ماکتها استرس داشته باشید. فقط روی اصول تمرکز کنید:

  • عناصر اصلی مسیریابی را در جای خود قرار دهید 
  • اول به هدف فکر کنید. محتوای کلیدی را در بالای صفحه نگه دارید. اطمینان حاصل کنید که اجزایی که بیشتر در چشم هستند همان‌هایی هستند که اهداف شما را ممکن می سازند. این اجزا باید به راحتی قابل درک باشند و به هیچ وجه مخاطبان را دچار سردرگمی نکنند.
  • (برای بار چندم) سایت رقبا را بررسی کنید. هنگام انجام این کار، زوم مرورگر خود را تا 50% یا کمتر کاهش دهید. این موضوع به شما کمک می‌کند که نگاهی وسیع‌ به ساختار صفحات داشته باشید.

ماکت خود را سیاه و سفید بسازید. این کار باعث سرعت بخشیدن به روند پیشرفت می‌شود.

  • مرحله 6: طراحی و توسعه

در نهایت، وقت آن است که مشغول شوید و چند وب سایت بسازید!

در این مرحله، مسیر شما با انجام تمام مراحل قبلی مشخص شده‌ است. شما اهدافتان را دارید، می دانید که مخاطبانتان چه کسانی هستند، با رقبا آشنایی دارید، ماکتهای خود و ساختار مسیریابی سایت را آماده کرده اید، هویت برند، طرح رنگ و لوگوی خود را دارید. حالا وقت آن است که همه‌ی این موارد را به کار بگیرید.

برای این مرحله ند روش وجود دارد:

  1. (الف) از ابتدا تا انتها به صورت دستی کدنویسی کنید
  2. (ب) از صفحه سازها و تم فریم‌ورک وردپرس استفاده کنید

ما دومی را ترجیح می‌دهیم اما اصراری نداریم.

یکی از انتخابها تم Astra است و مزیت اصلی آن، این است که می توانید طرح خود را بدون نیاز به وارد کردن کد منبع بسازید، به علاوه می توانید از بین طیف وسیعی از وب سایت های از پیش ساخته شده انتخاب کنید.

در این مرحله به جز طراحی، همه‌ی افزونه‌هایی را که قبلاً لیست کرده اید نصب می کنید و مطمئن می شوید که به درستی کار می کنند.

خوشبختانه، از آنجایی که وردپرس بسیار محبوب و یک ابزار آنلاین نسبتاً پیشرفته است، به ندرت شاهد مشکلات جدی در عملکرد اصلی آن یا عملکرد اصلی افزونه هایی مانند WooCommerce خواهید بود . زیرا هزاران نفر قبل از شما آنها را آزمایش کرده‌اند. با این حال، زمانی را برای آزمایش اجزای کلیدی اختصاص دهید.

همچنین، بررسی کنید که آیا سایت شما روی دسکتاپ، تبلت و موبایل کار می‌کند یا خیر. و این کار را فقط با تغییر اندازه‌ی مرورگر خود انجام ندهید، بلکه از تبلت‌ها و تلفن‌های همراه مختلف استفاده کنید تا ببینید سایت شما چگونه به نظر می رسد. همچنین می‌توانید از ابزاری مانند LambdaTest استفاده کنید که یک ابزار عالی برای تست مرورگرهای مختلف است و رایگان می‌باشد.

…::: حتما مطالعه کنید: راه های کسب درآمد از وب سایت در سال 2023 چیست؟ :::….
  • مرحله 7: شروع به کار

حالا وقت آن رسیده که سایت خود را برای عموم به نمایش درآورید.

ابتدا سایت خود را روی سرور نهایی خود نصب کنید. همچنین، اگر قبلاً این کار را نکرده اید، نام دامنه را ثبت کنید.

اگر سایت خود را به صورت محلی توسعه داده اید، می توانید از افزونه ای مانند Duplicator برای انتقال آن به مرحله‌ی تولید استفاده کنید. برخی از هاستها خدمات خود را ارائه می دهند یا استفاده از افزونه‌های migration خاص را پیشنهاد می‌کنند. بهتر است به این پیشنهادها توجه کنید.

حالا وقت آن است که یک سری بررسی‌ نهایی  انجام دهید و مطمئن شوید که سایت خود را برای موفقیت طراحی کرده اید و هیچ موضوع مهمی از قلم نیفتاده.

  • بهینه‌سازی و بهبود

وقتی صحبت از طراحی و ساخت وبسایت است، کار شما هرگز 100٪ تمام نمی‌شود. چون همیشه جای پیشرفت وجود دارد، و برای پیشرفت باید سایت خود را آپلود کرده و روند آن را بررسی کنید.

  • در مراحل اولیه

اطلاعاتی در مورد نحوه‌ی تعامل کاربران جمع‌آوری کنید و حتی در صورت امکان بازخورد مستقیمی از آن کاربران دریافت کنید. می توانید این کار را با تنظیم نظرسنجی در سایت انجام دهید. پلاگین‌های متنوعی وجود دارد که این امکان را فراهم می‌کند.

این نسخه از سایت را به عنوان مرحله‌ی اول در نظر بگیرید. مرحله‌ای که سایت را به بهترین شکل و فقط با اطلاعات خودتان به مرحله‌ی اجرا در آورده‌اید. 

  • سپس نوبت به مرحله‌ی دوم است.

یعنی مرحله‌‌ای که بر اساس اطلاعاتی که از کاربران دریافت کرده‌اید اقدامات را پیش می‌برید. مرحله‌ی دوم یعنی بازگشت به اهداف اصلی و بررسی چگونگی دستیابی به آنها و اینکه چه کارهایی می توانید انجام دهید تا سایت را بهبود بخشید.

خوشبختانه با در دسترس بودن ابزارهایی مانند صفحه سازها، انجام هر گونه تغییر، طراحی یا حتی بازسازی‌های اساسی کل صفحه به طور چشمگیری آسان شده است. شما همیشه می‌توانید تقریباً هر ساختار صفحه‌ای را دوباره شکل دهید یا یک ساختار کاملاً جدید را در عرض چند دقیقه وارد کنید.

تمام شد!

تبریک می‌گوییم، حالا شما فرآیند ۷ مرحله‌ای ما را برای رسیدن از یک صفحه‌ی خالی به یک وب‌سایت فکرشده که برای موفقیت تنظیم شده است، یاد گرفته‌اید. ما امیدواریم که این راهنما به شما کمک کند تا پروژه های وب سایت خود را هرچه سریعتر به مرحله‌ی اجرا درآورید!

استفاده از محتویات مرکز سئو بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

تهیه و ترجمه: مرکز سئو 
منبع

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!
Scroll to Top
اسکرول به بالا